همواره به آینده شهر اصفهان توجه شده است

    دریا قدرتی پور معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های این معاونت گفت: تدوین و طراحی فرایندها برای رسیدن به اهداف شهرداری از جمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. علیرضا صادقیان در نشست با خبرنگاران افزود: همواره کمیته آینده پژوهی و توجه به آینده شهر اصفهان همواره […]

 

 

دریا قدرتی پور

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به برنامه‌های این معاونت گفت: تدوین و طراحی فرایندها برای رسیدن به اهداف شهرداری از جمله برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. علیرضا صادقیان در نشست با خبرنگاران افزود: همواره کمیته آینده پژوهی و توجه به آینده شهر اصفهان همواره مورد توجه بوده و معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی یک سیستم جوان و مغز متفکر شهرداری به شمار می‌رود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداراصفهان اظهارکرد: زیرساخت‌های دستیابی به شهر هوشمند در اصفهان استارت خورده، اما سرعت زیادی نداشته که باید در این راستا تلاش کنیم تا سرعت لازم را بگیرد.

وی با بیان اینکه برای هوشمند شدن شهرها با دنیا فاصله زیادی داریم، افزود: شهر هوشمند نیاز به شهروند هوشمند دارد از این رو شهرداری اصفهان نرم افزار سرای هشت را طراحی کرده تا شهروند سپاری صورت گیرد و شهروندان از هر محلی با ورود به این سامانه امکان درخواست صدور پروانه یا پایان کار داشته باشند و تمام این مراحل بدون مراجعه به شهرداری انجام شود. صادقیان در ادامه گفت: اداره کل سرمایه انسانی، اداره کل برنامه ریزی و بودجه، اداره کل تحول برای به ورود فرایندها در شهرداری، مدیریت پژوهش و فناوری‌های نوین، مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری زیرمجموعه‌های معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری اصفهان به شمار می‌رود که وظیفه برنامه ریزی و توسعه را بر عهده دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه با ایجاد کمیته آینده پژوهی، به آینده شهر اصفهان توجه ویژه‌ای شده است، تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۸ هفت هدف عمده را برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد این اهداف تنظیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نخستین مقصد کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا است که بر اساس آن باید تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتی برای کاهش آلایندگی‌های محیطی انجام شود.

صادقیان تصریح کرد: مقصد دوم بهینه‌سازی عبور و مرور شهری است، در اصفهان نیاز است وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو و حتی خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها بهینه شود تا مردم با حداقل هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو به مقصد خود برسند.

وی گفت: سومین مقصد برای سال ۹۸ و دو سال آینده، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها است؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شده و مدیریت شهری را موظف کردیم که باتوجه به مصوبه شورای شهر بهره‌برداری از این سرمایه‌ها بهینه شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: چهارمین مقصد تاب آور کردن شهر با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری است که یکی از موارد آن پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای در شهر است، از این رو یک قرارداد پژوهشی با سازمان پدافندغیرعامل کشور منعقد و فعالیت را از ابتدای امسال آغاز کرده‌ایم که در این راستا باید از نتایج آن برای ایمن‌تر شدن شهر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: پنجمین مورد «بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان» است، یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی بوده به همین دلیل در اطراف حرم حضرت زینب (س) پروژه‌ای عظیم را در راستای بازآفرینی بافت‌های فرسوده آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زیرمجموعه گسترده شامل زیباسازی شهر، نورپردازی‌ها، المان‌ها، فضای سبز، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح برای مردم، ایجاد شادی و سرزندگی در بخش‌های مختلف شهر دارد، گفت: مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ یعنی تا سه سال آینده باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که این طرح‌ها قطعاً عملیاتی شود و به سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام شهر دچار نشود.

صادقیان با اشاره به درآمدهای مبتنی بر علم و فناوری در حوزه مدیریت شهری اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی شهرها موضوع درآمدزایی است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دو نوع منبع درآمدی پایدار و ناپایدار در شهرها وجود دارد، گفت: یکی از برنامه‌های جدی مدیریت شهری این است که شهرداری به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند و برنامه‌هایی را تنظیم کند که سهم درآمدهای پایدار را افزایش دهد چرا که برخی مناطق مثل منطقه یک دیگر نمی‌تواند از محل صدور پروانه و تراکم اداره شود و باید در اینگونه مناطق به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در سازمان‌های وابسته به شهرداری باید راهکارهایی برای سهیم شدن در درآمدهای پایدار درنظر گرفته شود، تصریح کرد: به عنوان مثال سازمان مدیریت پسماند با تبدیل زباله می‌تواند بخش عمده‌ای از سبد درآمدهای پایدار شهر را محقق کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات درخصوص درآمدهای مبتنی بر علم و فناوری در حوزه مدیریت شهری هوشمند شدن شهر است؛ در این راستا پتانسیل سازمان فاوا برای درآمدزایی بسیار ارزشمند است چرا که می‌تواند با استفاده از پتانسیل فیبر نوری و دراختیار قرار دادن آن به بخش‌های دارای مجوز درآمدزایی کند.