هزینه‌ها در خط دو مترو کاهش چشمگیری داشت

مریم محسنی شهردار اصفهان گفت: دستگاه حفار تی‌بی‌ام از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را در سنگلاخ‌های عمیق زمین آغاز کرد و با هدایت و رهبری تلاشگران این عرصه در کار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا دو روز پیش به ایستگاه زینبیه رسید. قدرت الله نوروزی که در آیین ورود دستگاه حفار (تی‌بی‌ام) […]

مریم محسنی

شهردار اصفهان گفت: دستگاه حفار تی‌بی‌ام از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را در سنگلاخ‌های عمیق زمین آغاز کرد و با هدایت و رهبری تلاشگران این عرصه در کار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا دو روز پیش به ایستگاه زینبیه رسید.

قدرت الله نوروزی که در آیین ورود دستگاه حفار (تی‌بی‌ام) غربی خط دو قطار شهری اصفهان به ایستگاه زینبیه اظهار کرد: امروز در عمق ۳۰ متری زمین شاهد انقلابی در عمران شهری هستیم از این رو باید از کارگران و مهندسانی که در خلق این حماسه عمرانی نقش اصلی را داشتند، قدردانی کنیم.

وی افزود: شش ماه پیش در سرمای زمستان هنگامی که کاترهد “تی بی ام” با پیچیدگی‌های بزرگی از گمرک آزاد شد و در این محل استقرار یافت و روز نهم اسفندماه ۹۷ آغاز به کار کرد، هیچکس باور نمی‌کرد که در مدت زمان کوتاه شش ماهه شاهد رسیدن تی بی ام به ایستگاه زینبیه باشیم.

 شهردار اصفهان افزود: دستگاه حفار تی بی ام از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را در سنگلاخ‌های عمیق زمین آغاز کرد و با هدایت و رهبری تلاشگران این عرصه در کار ساخت و ساز مترو جلو آمد تا اینکه دو روز پیش به ایستگاه زینبیه رسید و امروز آمده‌ایم تا شاهد ورود آن به ایستگاه دوم از خط دو مترو اصفهان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تونل شرقی این خط نیز از خردادماه امسال فعال شد و برای اینکه کاترهد تی بی ام به این نقطه برسد گره‌های کور اداری زیادی وجود داشت و هزینه‌های سنگینی به خاطر تحریم‌ها و مشکلات پیمانکاران صرف شد.

نوروزی ادامه داد: اعضاء هیئت مدیره و شورای اسلامی شهر اصفهان به خوبی می‌دانند که در چند ماه اخیر چه مسائلی رفع و چه هزینه‌هایی پرداخت شد تا عملیات حفاری در تونل بخش شرقی خط دو متروی اصفهان ۱۷ خردادماه سال جاری آغاز شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار متر مکعب در تونل شرقی و ۵۰ هزار متر مکعب در تونل غربی خط دو مترو اصفهان خاکبرداری شده است، افزود: امروز یک هزار متر حد فاصل دارک تا زینبیه حفاری و سگمنت گذاری شده و در انتظار ریل گذاری و انجام نازک کاری است که این اتفاق یک رویداد بزرگ به شمار می‌رود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر احداث مسیر خط دو مترو اصفهان قرار بود طبق روال خط یک انجام شود، قطعا تا چندماه آینده به اینجا می‌رسید در حالی که امروز شاهد هستیم تنها ظرف مدت شش ماه مهندسان، کارگران و سایر عوامل مربوطه، کاری کرده‌اند که وعده‌ شهردار به مردم عملیاتی شد.

  • تامین نیمی از اعتبارات خط دو مترو از طریق اوراق مشارکت

وی با اشاره به استفاده از اوراق مشارکت برای تأمین منابع مالی مترو گفت: نیمی از اعتبارات مورد نیاز خط دو مترو از طریق اوراق مشارکت تأمین شده و امروز مدیرکل دیوان محاسبات استان اصفهان حضور یافته تا از نزدیک شاهد فعالیت‌ها باشد و با خیالی آسوده در این راستا گام بردارند.

نوروزی تأکید کرد: کافی است اطلاعاتی درباره متروسازی در جهان و ایران داشته باشیم تا بدانیم چه اقدامات بزرگی در زمینه راه اندازی مترو در اصفهان انجام شده است.

وی تصریح کرد: تا چند سال پیش برای راه اندازی مترو ابتدا حفاری و سپس ایستگاه‌ها احداث می‌شد در حالی که امروز ابتدا ایستگاه‌ها احداث و سپس حفاری انجام شده است و قرارگیری شمع‌های تونل بر راه‌های باریک با تلاش کارگران انجام شد تا جای شمع‌ها حفاری شود که اجرای این روش از نظر مالی، میلیاردها تومان کاهش هزینه به همراه داشته است.

شهردار اصفهان با اشاره به سایر مزایای احداث خط دو مترو اصفهان با روش جدید گفت: در این روش، ترافیکی در سطح معابر شهر ایجاد نشد و تخریبی نیز به بار نیاورد که این نشان از هنر و توانمندی است که مردم باید در جریان آن قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در جبهه شمالی خط دو مترو اصفهان دو دستگاه تی بی ام با قطر شش متر فعال شده تا هرکدام روزانه حداقل ۱۰ متر مسیر را حفاری و سگمنت گذاری کنند، افزود: قرار است به زودی از ایستگاه مدرس نجفی یعنی جبهه غربی خط دو مترو اصفهان حرکت جدیدی آغاز و این اقدامات در آن جبهه نیز انجام شود و فعالیت‌ها دو برابر صورت گیرد که در صورت دو شیفته شدن فعالیت‌ها، اقدامات چهار برابری انجام خواهد شد.

نوروزی ادامه داد: در جبهه غربی خط دوم مترو اصفهان یعنی انتهای مسیر ۱۴.۵ کیلومتری خط دو، یک کاترهد با قطر ۹ متر فعالیت خواهد کرد و یک تونل برای رفت و آمد دو خط حفاری می‌شود تا در میدان امام علی (ع) به مسیر حفاری شده از سوی جبهه شرقی برسد.

  • طولانی شدن بهره برداری از خط دو را نمی‌پذیریم

وی تأکید کرد: با استفاده از این روش مهندسی، دیگر نیاز نیست ۱۸ سال صبر پیشه کنیم تا خط مترو راه اندازی شود، البته مدت زمان طولانی برای بهره برداری از خط دو را نیز نمی‌پذیریم چرا که باید با توان چندبرابری حرکت کنیم؛ از این رو در جلسه هیئت مدیره قطار شهری اصفهان مسائل را بررسی  خواهیم کرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو مترو اصفهان دریافت شده است، افزود: در سال جاری نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت خواهیم کرد که خوشبختانه روز گذشته در سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهایی شده است و باتوجه به اینکه از نظر تأمین اعتبارات مالی برای خط دو مشکلی وجود ندارد باید عملیات احداث آن در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وی اظهار کرد: از جبهه غربی خط دو مترو اصفهان یک سو قرارگاه خاتم الانبیاء و از این سو پیمانکاران در حال فعالیت هستند که با تلاش مهندسان و کارگران امیدواریم بتوانیم همچون وعده‌های قبلی، به قول‌های داده شده درباره خط دو مترو در زمان مقرر جامع عمل بپوشانیم.

نوروزی تأکید کرد: مدیریت شهری اصفهان در این دوره حرفی نزده که به آن عمل نکرده باشد و اگر گفتیم در مدت چهار ماه فعالیتی چهارساله برای تکمیل خط یک مترو انجام می‌دهیم، به این وعده عمل کردیم به طوری که امروز شاهد هستیم ۷۰ هزار نفر مسافر مترو تحقق وعده مدیریت شهری را شهادت می‌دهند چرا که بهره برداران این وسیله ایمن و پاک هستند.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار نفر به مسافران مترو اصفهان اضافه شود و تعداد مسافران آن به ۱۰۰ هزار نفر برسد، گفت: وقتی که می گوییم اگر خط دو قطار شهری اصفهان به بهره برداری برسد، تعداد مسافران مترو به ۴۰۰ هزار نفر در روز افزایش می‌یابد، باید در حال حاضر امکان استفاده ۲۰۰ هزار نفر از مترو فراهم شده باشد از این رو باید تعداد واگن‌ها را افزایش داده و سرفاصله زمانی آن را کاهش دهیم تا شاهد افزایش تعداد مسافران مترو باشیم.

  • مشکل تأمین اعتبار نداریم

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همدلی، یکپارچگی و همراهی مدیریت شهری اصفهان و دستگاه‌های خدمت رسان با شهرداری فرصت طلایی ارائه خدمات هرچه بهتر و پیشرفت پروژه‌های شهری را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه موارد ایمنی در خط دو مترو اصفهان به خوبی رعایت می شود، تأکید کرد: تمام نکات ایمنی نه تنها در ایستگاه دارک بلکه ایستگاه‌های زینبیه، عمان سامانی و سایر ایستگاه‌ها نیز رعایت شده و به همین دلیل خوشبختانه تاکنون هیچ گونه اتفاق ناگواری اتفاق نیفتاده که این مهم حاصل موفقیت کار مهندسی و دقت نظر عوامل اجرایی دارد.

نوروزی با بیان اینکه مدیران باید به وعده‌های خود عمل کنند، خطاب به عوامل اجرایی احداث خط دو مترو اصفهان گفت: برای این خط اگر می‌توانید به صورت دو شیفت و سه شیفت کار کنید و اگر در ایستگاه امکان افزایش ساخت وجود دارد بسازید چرا که مشکل تأمین اعتبار نداریم و باید در کمترین زمان خط دو مترو را به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای خط دو مترو اصفهان تاکید کرد: از طریق فاینانس پیگیری‌های لازم برای تأمین تجهیزات و امکانات خط دو مترو اصفهان درحال انجام است؛ اگر این عوامل نبود قاطعانه اعلام می‌کردیم که مردم چه روزی سوار بر قطارهای خط دو مترو خواهند شد.