نگران نباشید،فقط یارانه پولدارها قطع شد

فرزانه مستاجران شاید ماهانه ۴۵ هزارتومان برای خیلی از ما به چشم بیاید و گرفتن یارانه در ماه حداقل بتواند تعدادی از قبوضمان را رفع و رجوع کند ، اما دهک هایی هم هستند که اصلا متوجه نمی شوند این ۴۵ هزارتومان را کجا یک بطری آب معدنی خریدند و تمام شد! البته مبلغ ۴۵ […]

فرزانه مستاجران

شاید ماهانه ۴۵ هزارتومان برای خیلی از ما به چشم بیاید و گرفتن یارانه در ماه حداقل بتواند تعدادی از قبوضمان را رفع و رجوع کند ، اما دهک هایی هم هستند که اصلا متوجه نمی شوند این ۴۵ هزارتومان را کجا یک بطری آب معدنی خریدند و تمام شد!

البته مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه برای دهک های پایین هم مبلغ قابل توجهی نیست اما دهک های پایین که روز به روز ، بر تعدادشان افزوده می شود با همین ۴۵ هزار تومان گوشه ای از مخارج ماهانه شان را تامین میکنند و اگر قطع شود واقعا دچار مشکل می شوند.چه بسا می بینیم شبی که یارانه ها را به حساب ها واریز میکنند عابر بانک ها تا پاسی از شب شلوغ است. حالا دولت بعد از چند سال دادن یارانه ناچیز خبر از قطع این یارانه برای تعدادی داده است . که البته گفته می شود جز دهک های بالا هستند. دولت بالاخره در تصمیمی دیرهنگام اما درست یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی را قطع کرد اما هنوز آمار دقیقی از تعداد کسانی که یارانه‌شان قطع شده، ارائه نشده است. اگر طبق گفته دولت واقعا یارانه دهک های بالا قطع شده باشد مشکلی پیش نخواهد آمد اما تجربیات سنوات گذشته نشان می دهد هنوز سازمان خاصی در کشور وجود ندارد که در آن بتوانند دهک های مالی را از هم تشخیص بدهند. آخرین باری که قرار شد یارانه تعدادی را قطع کنند، گویا به صورت رندوم یارانه ها قطع شده بود زیرا برخی از شاگردان مغازه ها اعتراض داشتند که رئیس مغازه ما یارانه اش قطع نشده اما از شاگردان قطع شده و یا کارمندان جز، یارانه هایشان قطع شده بود اما روسا خیر!

البته بعد از این اعتراضات سازمانی تشکیل شد برای رسیدگی به این شکایات و هر کس پای رفت و آمد داشت توانست اعتراض کند و یارانه اش را برگرداند اما چه بسیار پیرمرد و پیر زن هایی که یارانه شان قطع شد اما توان رفتن و اعتراض کردن را نداشتند…!

 این بار گفته می شود۸۰۰  هزار نفر در جریان واریز این ماه  یارانه های نقدی از لیست حذف شده اند که  لیست این افراد واقع در دهک های پردرآمد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان هدفمندی یارانه ها تحویل داده شد .همچنین با توجه به تداوم سیاست دولت در غربالگری یارانه بگیران که  باید از اوایل دهه ۹۰ در دستور کار قرار می گرفت، مقرر شده هر ماه چیزی در همین حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از لیست یارانه بگیران خارج شوند.

البته به گفته شریعتمداری دیگر مشکلات قبلی پیش نخواهد آمد و دلیل این مدعا از سوی وی تأسیس «پایگاه رفاه ایرانیان» بیان شده است که به بیش از ۳۰ بانک اطلاعاتی به استثنا داده‌های بانک‌ها و نظام مالیاتی، به پایگاه مزبور متصل شده است. از ویژگی‌ها و مزایای این پایگاه، پایش اطلاعات اقتصادی افراد جامعه است. به عنوان مثال، می‌توان متوجه شد یک شهروند ایرانی، مالک چند ماشین با چه مدل‌هایی است، چند سفر خارجی و به کدام کشورها داشته است و یا موارد دیگر. گفته شده این شیوه از پایش از یک پشتوانه علمی برخوردار است. بدین گونه که ابتدا یکسری اطلاعات جمع‌آوری شده و تقریب زده می‌شود، آنگاه با پایشی که صورت می‌گیرد، برآورد می‌شود که تقریب‌ها به چه میزان درست عمل می‌کند. این شیوه، از پشتوانه یک مدل ریاضی برخوردار است که مرتب مورد آزمون قرار می‌گیرد. حال باید دید آیا همان گونه که بیان شده حذف شدگان از لیست یارانه بگیران این ماه واقعا از دهک های پر درآمد بوده اند یا موجی از اعتراضات مردمی از سوی دهک های پایین مبنی بر قطع یارانه هایشان روانه دولت خواهد شد؟! چند روزی زمان احتیاج است برای آزمودن این مدعا…