مردم منتظر آمار مطمئن ، برای عدم آلودگی لبنیات هستند

فرزانه مستاجران شاید فکر کنید ماجرای شیرهای آلوده از جایی شروع شد که در یک برنامه تلوزیونی پر بیننده صبحگاهی از سوی کارشناس برنامه اعلام شد شیرهای تولیدی در کشور آلوده به سم افلاتوکسین هستند، اما خیلی قبل تر این ماجرا کلید خورده بود. وقتی اوایل تابستان ۹۶ چند وارد کننده دولتی و خصوصی حدود […]

فرزانه مستاجران

شاید فکر کنید ماجرای شیرهای آلوده از جایی شروع شد که در یک برنامه تلوزیونی پر بیننده صبحگاهی از سوی کارشناس برنامه اعلام شد شیرهای تولیدی در کشور آلوده به سم افلاتوکسین هستند، اما خیلی قبل تر این ماجرا کلید خورده بود. وقتی اوایل تابستان ۹۶ چند وارد کننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور کردند که بعدها مشخص شد از این میزان حدود ۱۲۵ هزار تن آلوده به سمی به نام آفلاتوکسین است و رسانه ای شدن آن باعث شد این ذرت های آلوده در انبارها ذخیره شود، باید منتظر چنین روزی می بودیم. مسلما واردکنندگانی که به این راحتی توانسته اند ۱۲۵هزار تن ذرت آلوده را به کشور وارد کنند به همین راحتی از سود حاصل از آن نمی گذرند و این محصولات را امحا نخواهند کرد. مردم هم که دیگر به طور مستقیم این ذرت های آلوده را مصرف نمی کنند. پس تنها راه چاره خوراندن آن به دامها و طیورات است با آگاهی از اینکه این سموم به محصولات دامی و طیورات منتقل می شود و دوباره به چرخه خوراک مردم بازخواهد گشت. آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) یا سم قارچی طبیعی قادر است انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده کند و می‌توانند سرطان زا باشند. البته از خوردن یک لیوان شیر این سرطان در بدن ایجاد نخواهد شد اما به مرور زمان و با مصرف روزانه این سم ، احتمال بروز بیماری های مختلفی در بدن وجود دارد که بدترین حالت آن سرطان است.

چند روز پیش بهادر حاجی محمدی ، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران  در برنامه ” سلام صبح بخیر ”  شبکه ۳ اعلام کرد: شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم افلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود. البته طبق معمول بعد از این اظهارات، مسئولین یکی پس از دیگری موضوع را تکذیب کردند. وزارت بهداشت جز اولین تکذیب کنندگان این موضوع بود و به ادعای وجود سم «افلاتوکسین» در لبنیات واکنش نشان داد . دکتر «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که طی سال‌های اخیر در کشور ما میزان افلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. به گفته او کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای مقدار موجود افلاتوکسین در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران هم در این زمینه عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است. نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران هم گفت که دامدارها حتی اگر به فکر سلامت جامعه نباشند، با توجه به پیامدهای منفی که وجود افلاتوکسین در غذای دام بر بزدهی گله و سلامت دام دارد، از دادن غذای دارای میزان بالای آفلاتوکسین خودداری می‌کنند. اما آیا  همه دامداری ها به آزمایشگاه های مجهز برای تشخیص میزان این سم در علوفه ها  دسترسی دارند؟

مجلسیان هم به خبر شیرهای آلو ده واکنش نشان دادند وبا تکیه بر این موضوع که ایران به ۲۸ کشور صادرات شیر و لبنیات دارد  خبر مذکور را تکذیبب کردند. کمیسیون کشاورزی مجلس  در این زمینه جلسه‌ای داشت و با توضیحات و مستنداتی که مسئولان مربوطه ارائه کرده‌اند، این مساله  از دید آنها تکذیب شد.

 اما از سوی دیگر موجی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد آلودگی و زیان‌آور بودن شیرهای پاستوریزه ایجاد شده با این تکذیب ها به پایان نخواهد رسید و به نظر میرسد برای کاهش این موج از نگرانی در مردم از مصرف شیر و لبنیات توسط خود و فرزندانشان باید مسئولان امر مستندات و آمار های دقیق در اختیار مردم قرار دهند و با جمله هایی مانند” گمان نمیکنم ” و” این آمار دقیق نیست ” سعی بر پوشش مسئله نداشته باشند.