لزوم توجه بیشتر به حرفه ی مامایی

روزگاری شغل مامایی به شیوه امروزی نبود و قابله های قدیم کار ماما ها و پزشکان زنان و زایمان امروزی را توامان انجام میدادند. اما کم کم با گسترش علم  اشتغال های جدید  جای خود را باز کرد و مردم متوجه شدند با توجه به زندگی ماشینی امروز و حجم مشکلات و بیماری ها لازم است هر کاری را به متخصص آن کار بسپارند. مامایی نیز در اثر این تغییر و تحولات در زندگی و افکار مردم به وجود آمد.

سال ۱۹۸۰برای اولین بار این شغل به رسمیت شناخته شد و پیشنهاد گردید یک روز از سال را با این نام بخوانند تا موجب افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد شود اما تا سال ۱۹۹۲ به دلیل مخالفت برخی و جدا ندانستن مامایی از پزشک زنان و زایمان با این کار مخالفت شد تا سرانجام در سال ۱۹۹۲ برای اولین بار پنجم می یا همان ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی مامایی در تقویم جهانی به ثبت رسید.

مشکلات عدم باروری زوجین و بارداری های پر خطر در سالهای اخیر باعث شده است تا روز جهانی ماما فرصت مناسبی باشد برای جلب نظر بیشتر مسئولان و مردم در راستای اهمیت شغل مامایی و نقش آن را در افزایش سلامت خانواده پر رنگ تر نشان دهد. تا با توجه بیشتر به این حرفه ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و در پی آن آینده ای مطمئن تر را در پیش داشته باشیم.

ماماها وظایف گسترده ای از قبیل تنطیم خانواده، آموزش دوران بارداری و مشخص نمودن و آموزش وظایف پدر بودن و مادر بودن را دارند .اما طبق نظر عموم، ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است، در حالی که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می‌شود.

رهبر فرزانه انقلاب در چند سال اخیر بارها در سخنرانی های خود از مشکلات جمعیتی در کشور صحبت کرده اند و تاکید نموده اند مسئولان باید راه های فرزند آوری و مشکلات این مسیر ره هموار کنند . ایشان تاکید دارند: “مسئله ی جمعیّت که بجد هم مورد بحث و اختلاف نظر در جامعه است، مسئله ی بسیار مهمّی است. بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به نحو معقول و معتدل. مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی و مهم و تعیین کننده است. آن ‌طوری که اهل علم و اهل تحقیق بررسی کرده اند و جوانب قضیّه را ملاحظه کرده اند و آمارها را مورد مداقّه قرار داده اند، ما اگر چنانچه با این شیوه ای که امروز داریم حرکت میکنیم پیش برویم، در آینده‌ ی نه چندان دور، یک کشور پیری خواهیم بود که علاج این بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست.” یکی از مصادیق بر طرف نمودن مشکلات رشد جمعیت توجه به اشتغال هایی چون مامایی  و گسترش فعالیت این عزیزان در سطح جامعه است. متاسفانه این حرفه علی رغم تاکید سازمان جهانی بهداشت هر روز در کشور ما کمرنگ‌ تر می‌شود. روز جهانی ماما فرصت مناسبی است تا نگاهی دوباره به جایگاه مامایی در نظام سلامت کشور انداخته شود. فرآیند زایمان، فرآیندی بسیار مهیج وپر استرس است که برای هر فردی ایجاد نمی شود و تنها افرادی که این دوره را طی کرده اند متوجه می شوند در چه موقعیت پر تنشی هستند به همین دلیل مسئولانی که عمدتا هم مرد هستند به درستی نمی توانند چنین شرایطی را درک کنند تا در راستای سهل شدن این فرآیند قوانینی وضع کنند. مادر باید قبل از بارداری، در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر ماما و متخصص زنان و زایمان باشد. پس بهتر است به این قشر توجه بیشتری شود.