فوتسالی که تبدیل به جنگ فوتبالی شد!

با برگزاری مرحله پلی آف و فینال لیگ برتر فوتسال، تیم مس سونگون ورزقان موفق شد با پیروزی برابر گیتی پسند برای دومین سال پیاپی به مقام قهرمانی برسد. در این که این دیدار از نظز فنی در بالاترین سطح فوتسال برگزار شد حرفی نیست اما نکته قابل تامل حواشی نه چندان جالب این مسابقه بود.

قبل از آغاز مسابقه، ظرفیت تماشاگران سالن کامل شده بود و اکثر صندلی‌ها را هواداران سپاهان که برای تشویق گیتی پسند به سالن آمده بودند پر کرده بودند. شعار هواداران از همان قبل از شروع مسابقه آغاز شد و حتی اندک هواداران مس سونگون هم در واکنش به شعارهای توهین آمیز هواداران سپاهان و گیتی پسند شعارهایی با همان ادبیات سر دادند.
شعارهای هواداران در طول مسابقه بی وقفه ادامه داشت و فقط شدت آن کم و زیاد می شد، حتی زمانی که مهدی تاج وارد سالن پیروزی شد از سوی هواداران اصفهان شعار “حیا کن رها کن” زودتر از اینکه او به جایگاه ویژه برسد در سالن پیچید. البته شعارهای اعتراضی به تاج انواع مختلف داشت و با ادبیات تندی بیان می شد، ضمن اینکه فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم از این شعارها بی نصیب نماند و اعتراض ها به سمت او هم سرازیر شد.

در پایان مسابقه هم هواداران ناراحت اصفهانی با پرتاب بطری آب و اشیاء دیگر به داخل زمین به نحوی اعتراض خود را به نتیجه حاصل شده نشان دادند تا روز سیاه فوتسال اصفهان رقم بخورد. جالب اینکه بازیکنان گیتی پسند که در شهر خود قهرمانی را از دست داده بودند بدون توجه به حضور هواداران سالن را ترک کردند و به رختکن رفتند. شاید اگر بازیکنان پس از اتمام مسابقه در زمین می ماندند و فقط دستی برای هواداران میزدند جو سالن کمی آرامتر می شد و احترامی متقابل به هواداری می گذاشتند که ساعت ها برای دیدن مسابقه تیم شهر خود به سالن آمده بودند.
در زمان برگزاری مراسم اختتامیه هم مسولین سازمان لیگ فوتسال نتوانستند آنطور که باید و شاید نظم برگزاری مراسم را برقرار کنند و حضور افراد متفرقه در زمین باعث شد تاعکاسان و خبرنگاران گلایه بسیاری از این وضعیت داشته باشند. به هنگام اهدای مدال هم تیم گیتی پسند برای دریافت مدال خود به روی جایگاه نیامد و به همراه تیم مس هم افراد مختلفی که به نظر می رسید سمتی در این تیم ندارند برای دریافت مدال بر روی جایگاه آمدند.
اما در سکانس آخر لیگ برتر فوتسال و زمانی که فرهاد فخیم کاپیتان تیم فوتسال مس ورزقان قصد داشت جام قهرمانی را بالای سرببرد لیدرهای هواداری این تیم به میان بازیکنان آمدند و پرچم های تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز را به اهتزاز درآوردند. این سکانس نهایی برای عکسان خوشایند نبود و حتی تعجب خبرنگاران را در پی داشت. اما به راستی چرا مسابقه فینال لیگ برتر فوتسال باید به صحنه کری خوانی هواداران دو تیم فوتبال سپاهان و تراکتورسازی تبدیل شود.
تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که از نظر تاکتیک وتکنیک فوتسال جزء تیم های برتر جهان هستیم ولی باید با یک برنامه ریزی صحیح تماشاگران را مجاب کنیم که می شود برای دیدن یک فوتسال ناب و در سطح بالای جهانی، بدون پرداختن به حواشی به سالن بیایند و با احترام به حریف از دیدن مسابقه لذت ببرند. ضمن اینکه مسئولین فوتسال هم باید بدانند که برای برگزاری لیگ برتر فوتسال باید به اندازه سطح فنی فوتسال حرفه ای شوند تا شاهد چنین اتفاقاتی در فینال لیگ برتر نباشیم.

پدرام وقایع‌نگار / گروه ورزش