فرش دستباف اصفهان، قلب فرش کشور

    دریا قدرتی پور رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران با اظهار امیدواری از اینکه بتوانیم نمایشگاه فرش دستباف اصفهان را به شکل بین المللی برگزار کنیم، تصریح کرد: دلیل دیده نشدن فرش دستباف ارائه بیشترین ارزش افزوده با کمترین میزان سرمایه گذاری بوده است. فرشته […]

 

 

دریا قدرتی پور

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران در همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران با اظهار امیدواری از اینکه بتوانیم نمایشگاه فرش دستباف اصفهان را به شکل بین المللی برگزار کنیم، تصریح کرد: دلیل دیده نشدن فرش دستباف ارائه بیشترین ارزش افزوده با کمترین میزان سرمایه گذاری بوده است.

فرشته دست پاک دو میلیون نفر ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد از مواد اولیه فرش دستباف تولید داخل است.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با اعلام اینکه تعرفه واردات ابریشم در سال ۹۷، بیست و شش درصد بوده است، تاکید کرد: بسیاری از دست اندازهای ما در حوزه گمرک است و باید واردات مواد اولیه و صادرات فرش دستباف در کشور تسهیل شود.

وی ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ایران را مربوط به ایالات متحده دانست و گفت: پس از تحریم‌ها، این میزان از سبد صادرات کشور حذف شده است و این در حالی است که میزان ارزآوری فرش بالا است.

در این مراسم همچنین مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی اصفهان با اعلام اینکه چین، هند، نپال، پاکستان و ترکیه نگاهی مصرفی به فرش دارند تصریح کرد: فرش ما رقابتی با فرش کشورهای مذکور ندارد.

علی شهبازی افزود: فرش دستباف اصفهان، قلب فرش کشور است و فرش صنعت نیست و هرکسی که به این هنر و خلاقیت صنعت می‌گوید اشتباه می‌گوید.

وی ادامه داد: فرش از جایگاه مناسبی در دولت برخوردار نیست و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

مدیر عامل اتحادیه فرش روستایی اصفهان با تاکید بر اینکه نباید تحریم‌های داخلی این صنعت را تحت فشار قرار دهد، تصریح کرد: فرش باید به عنوان یک شاخص اقتصادی، اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد تا بتواند اشتغال مناسبی را ایجاد کند.

اسماعیل نادری، معاون توسعه تجارت و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش در شرایط حاضر اظهار امیدواری کرد: بخش خصوصی از نحوه برگزاری این نمایشگاه رضایت کامل داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید تغییراتی در ساختار فرش دستباف کشور صورت بگیرد و همه مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به ساختار مدیریت صنعت فرش دستباف داشته باشند.

وی افزود: برخی از فعالان بخش خصوصی فرش دستباف از آینده نامطمئن این بازار گلایه دارند.

در این مراسم همچنین رییس دانشگاه استاد فرشچیان با اعلام اینکه هم اکنون بزرگ‌ترین صنایع جهان، صنایع خلاق و فرهنگی هستند و فصل استفاده از صنایع سنگین و سرمایه گذاری در آنها به پایان رسیده است، اظهار داشت: تا زمانی که ما این تغییرات را باور نکنیم و توجهی به جهان نداشته باشیم نمی‌توانیم رشد قابل توجهی در حوزه صنایع خلاق تجربه کنیم.

بهمن نامورمطلق ادامه داد: اگر روند کاهش صادرات فرش دستباف استان اصفهان به همین صورت ادامه پیدا کند باید با هنرهای سنتی ایران بزودی خداحافظی کنیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه مسئولان ایرانی بتوانند با اقدامات مناسب از این میراث جهانی را حفاظت و مراقبت کنند بیان کرد: در حال حاضر هفت نوع صنایع خلاق از سوی تشکیلات یونسکو رسمیت پیدا کرده‌اند و بر اساس تعاریف استاندارد، خلاقیت فرایندی است که انسان در آن راهکاری برای حل مشکلات پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه استاد فرشچیان از تداخل سفر رییس قوه قضاییه با نمایشگاه فرش اظهار ناخشنودی کرد و ادامه داد: در شهرهای ایران همواره به دنبال دریافت برندهای جهانی هستیم و پس از اینکه آنها را دریافت می‌کنیم، به آنها بی توجهی کرده و برای حفظ آنها تلاشی انجام نمی‌دهیم.

نامور مطلق تصریح کرد: رویدادهای مهم در تمام شهرهای جهان پس از فرصت گیری و برندگذاری صورت می‌گیرد، اما متاسفانه شهرهای ایران از این الگو پیروی نمی‌کنند و همین موضوع به صنعت فرش اصفهان ضربه می زند.

وی ادامه داد: امروزه شهرها از کشورها بهتر معرفی می‌شوند و قدرت‌های بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا مرزهای ملی در حال کمرنگ شدن است و اصفهان نیز باید خود را برای آینده‌ای شهر محور آماده کند.

نامور مطلق اضافه کرد: شهرهای اصفهان، بندر عباس، سنندج و رشت شهرهای خلاق ایرانی هستند که به ترتیب در حوزه‌های صنایع دستی، تنوع غذایی، صنایع دستی و موسیقی شاخص شناخته شده‌اند.

مدیر کل گمرگ استان اصفهان با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و به همین خاطر باید نگاهمان به فعالان بخش اقتصادی و به خصوص فرش نگاه رزمنده به جنگ اقتصادی باشد اظهار داشت: اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را در حوزه فرش دارد.

رسول کوهستانی پزوه تصریح کرد: این آمار در حالی بیان می‌شود که اگرنفت و گاز صادراتی استان‌های ابتدایی فهرست را در نظر نگیریم، اصفهان شامل رتبه‌های بهتری در این رابطه می‌شود.

وی افزود: همواره رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید داشته‌اند که باید اقتصاد را از نفت جدا کرد و به همین خاطر همه ما خدمتگذار صنعت فرش دستباف هستیم و جلساتی متعددی در حوزه حمایت از صادرات صنایع دستی و فرش دستباف در ماه‌های اخیر در سطح استان تشکیل شده است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان خاطر نشان کرد: مجوزهایی که در گمرک صادر می‌شود الکترونیکی شده و تعداد مراحل صدور و ترخیص کالا کاهش یافته است. محل ارزیابی کالای صادراتی از سوی صادرکننده انتخاب می‌شود و این یکی از تسهیلات گمرک برای صادرکنندگان است.

کوهستانی با اعلام اینکه گمرک بسته‌های حمایتی را مبنای فعالیت خود قرار داده و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی نیز در وزارت صمت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست بررسی است، ادامه داد: صادرات فرش دستباف به عنوان یک کالای مجاز از سوی وزارت صمت تعیین شده و در روند صدور کالاهایی که پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند همواره تسریع شده است.

وی تصریح کرد: اکثر شرکت‌های خصوصی در حال حاضر از مقوله”ورود موقت” استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را دارد و فناوری صادراتی خام در استان اصفهان به حداقل رسیده و این یک مزیت صادراتی برای اصفهان است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان بیان داشت: صادرات فرش استان اصفهان با یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۲۰ دلار در سال ۹۸، ۵۹ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و بیشترین صادرات این محصول به مقصد کشورهای کویت، قطر و امارات بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر ساله با کاهش روبرو بوده است ادامه داد: متاسفانه فعالان بخش خصوصی این صنعت بازارهای اقتصادی کشورهای مهمی همچون چین، لبنان، ایالات متحده و … را از دست داده‌اند.

کوهستانی افزود: مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان وجود ندارد و موانع بسیاری در صادرات این محصول وجود دارد.

این مقام مسئول نبودن پروازهای زیاد باری در استان اصفهان، یکسان نبودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالاها، مواد اولیه بی کیفیت، اجباری شدن تعهد ارز صادراتی برای فرش و صنایع دستی، امانی فروشی فرش و روی زمین ماندن بیمه فرش، کمبود زمان برگشت ارز حاصل از صادرات، از دست دادن بازارهای صادراتی در اثر تحریم را از دیگر مشکلات این صنعت دانست.

وی تاکید کرد: مهلت‌های برگشت ارز صادراتی فرش باید طولانی یا قابل تمدید شوند و باید حداقل استاندارد مورد نیاز برای برای ابریشم وارداتی در نظر گرفته شود تا فعالان صنعت فرش با بی کیفیتی مواد اولیه مواجه نشوند.