عید کجا خوش است؟!

شاید مسافرت های نوروزی، حجم و ابعادی به وسعت مسافرت های تعطیلات تابستان نداشته باشد اما به دلیل کم بودن زمان تعطیلات نوروز به تابستان ، حجم مسافرت های نوروزی بسیار به چشم میخورد و مسلما هموطنانی که قصد مسافرت در این ایام را دارند باید از قبل تمهیداتی بیندیشند تا دچار سردرگمی ناشی از ازدحام جمعیت مسافران دیگر نشوند. یکی از تمهیداتی که قبل و هنگام سفر باید به آن پرداخت ،ایمنی سفر است. برای آنکه این تعطیلات به بهترین نحو برای شما بگذرد لازم است اصولی را رعایت کنید.

هرچند بسیاری از افراد یک شبه تصمیم گیری میکنند و فردا در جاده چالوس هستند اما این دسته از افراد باید بدانند به دلیل سهل انگاری ناشی از عجله امکان دارد اتفاقاتی بیفتد که به سختی قابل جبران باشد پس حتما ایمنی سفر را نیز در الویت های سفر خود قرار دهید.

  • قبل از رفتن از خانه خیال خودتان را راحت کنید که دزد به راحتی نمیتواند وارد خانه یتان شود و حداقل برای دزدی از خانه شما باید مشقت هایی را تحمل کند. مثلاا مطمئن باشید که تمام درها و پنجره ها را بسته اید. همچنین از دادن کلید منزل به افراد غیرمطمئن و ناآشنا خودداری کنید. حتی برای آب دادن گلدان هایتان.اگر وسایل قیمتی در منزل دارید (مثل طلا- پول و…) در صورت امکان در اختیار شخص قابل اطمینانی قرار دهید یا در جای مناسبی نگهداری کنید. این اصولی بود برای بستن دستان دزد که البته دزد های این زمانه دیگر کمتر سنجاق به دست و در شب به دزدی می روند. دزدهای این زمانه خودکار به دست و در روز روشن دزدی میکنند! اما به هر حال برای اینکه دچار یک قالپاق دزد نشوید کمی مراقب باشید و یک شبه به جاده نزنید! کمی هم به داد ماشینتان برسید تا ماشینتان هم در سفر به داد شما برسد. سعی کنید پیش از سفر خودروی خود را از هر نظر کنترل کنید تا دچار نقص فنی نباشد. (باد لاستیک ها، روغن موتور، روغن ترمز، برف پاکن ها، چراغها، باطری و…)
  • اما در هنگام سفر چه باید بکنید؟!حواستان باشد شما سال ۹۷ را با مشقت تمام پشت سر گذاشته اید تا به تعطیلات ۹۸ رسیده اید پس با یک سهل انگاری با جان عزیز خود که به سختی از ۹۷ به در برده اید ! بازی نکنید.همیشه پیش از سفر، خوب استراحت کنید تا در زمان رانندگی دچار خستگی و خواب آلودگی نشوید. اگر ماشین خارجی دارید کمربند ایمنی را ببندید تا جانتان در امان باشد و اگر با افتخار خودروی ملی سوار می شوید کمربندایمنیتان را ببندید تا حداقل جریمه نشوید! و برای کلاس گذاشتن هم شده در هنگام رانندگی با تلفن همرا خود صحبت نکنید تا نشان دهید شما همیشه هم در دسترس نیستید و هر کس هر موقع که دوست دارد نمیتواند با شما تماس بگیرد و تعطیلاتتان را خراب کند.

اما مهم ترین نکته در سفر این است که این سفر انشاا… سفر آخر شما نخواهد بود و شما باز به این دریا و این جنگل و این جاده سفر خواهید کرد پس از ریختن زباله های خود در جاده، کنار رودخانه ها، جنگل و… خودداری کنید تا سال آینده این مکان هنوز باشد و محیط زیستش قابل استفاده باشد . حداقل برای خودتان نه برای دیگران! از روشن کردن آتش در جنگل هم خودداری کنید، چون می تواند منجر به آتش سوزی شود و آنوقت دیگر خود کرده را تدبیر نیست و امکان دارد خودتان در آتش خودتان بسوزید.

-از قدیم گفته اند” کجا خوش است، آنجا که دل خوش است ” پس با این شرایط اقتصادی موجود سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید و تفریحاتی انتخاب کنید که یکسال مجبور نباشید قسطش را بدهید. در خانه هم میتوان خوش بود اگر دل خوش باشد. ایام به کام.

فرزانه مستاجران