عدم توانایی در تطابق با نیازها و مشکلات، آن را به بحران تبدیل می‌کند

    مریم محسنی عضو گروه تخصصی معماری اصفهان با بیان اینکه وقتی نتوانیم خودمان را با نیازها و مشکلات روز تطبیق دهیم، آن نیاز به بحران تبدیل می‌شود، اظهار کرد: ما باید زودتر به استقبال مشکلات برویم، نیازهای خود را تأمین و تعریف کنیم و در عین حال اجازه ندهیم به ساختارشکنی منجر شود. […]

 

 

مریم محسنی

عضو گروه تخصصی معماری اصفهان با بیان اینکه وقتی نتوانیم خودمان را با نیازها و مشکلات روز تطبیق دهیم، آن نیاز به بحران تبدیل می‌شود، اظهار کرد: ما باید زودتر به استقبال مشکلات برویم، نیازهای خود را تأمین و تعریف کنیم و در عین حال اجازه ندهیم به ساختارشکنی منجر شود.

سید احمد موسوی، فارغ التحصیل رشته معماری شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت در سال ۷۱، حدود ۱۶ سال عضو هیات علمی دانشگاه خوراسگان بوده و در حال حاضر عضو گروه تخصصی معماری اصفهان و عضو کمیته سیما و منظر شهرسازی است.

وی در ۵ سال گذشته در حوزه نمای خشک مطالعات علمی مفصلی انجام داده و موفق شده است با تمرکز بر این موضوع، یک نمای منحصر به فرد، کاملاً ایرانی و قابل تطابق با هر اقلیم، فرهنگ، کاربری و اقتصاد ارائه و در قالب یک پکیج با ۸ اختراع مختلف به ثبت برساند.

موسوی در حاشیه همایش ” اصفهان؛ تمرکز بر ساختمان، غفلت از شهر” مشکل اصلی شهر را نبود تخصص کافی و گسست میان معماری گذشته و معماری مدرن دانست و گفت: در صد سال اخیر با پیدایش فولاد بتن وارد معماری مدرن شدیم که این موضوع دقیقاً با دوران صنعتی شدن ایران مصادف شد؛ حجم تحولات سیاسی مختلف، تغییر حکومت‌ها از دوره قاجار به پهلوی اول و پهلوی دوم و جمهوری اسلامی باعث شد که در این سال‌ها تنش‌های زیادی را پشت سر بگذاریم و ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نداشته باشیم.

وی افزود: در دوره صفوی، وجود ثبات سیاسی و حاکمیتی، ثبات اقتصادی را به دنبال داشت لذا در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، ساخت و سازهای بسیار خوب و قابل توجهی صورت گرفت؛ اما با نبود ثبات سیاسی و تغییرات حکومتی، پیدایش معماری مدرن را شاهد بودیم که یک گسست بین معماری گذشته و حال ایجاد کرد.

این فارغ التحصیل رشته معماری شهرسازی تصریح کرد: در غرب از معماری مدرن به معماری پُست مدرن بازگشتند و مجدداً از آن به مدرن برگشتند و اصلاحات لازم را انجام دادند، ما نیز باید گذشته را احیا کنیم، ارزش‌های آن را بیابیم، مبانی آن را تعریف کنیم و در حوزه‌های مختلف از جمله ارتباطات، معماری، نما و مصالح، خودمان را با نیازهای روز تطبیق دهیم.

موسوی خاطرنشان کرد: منابع خاک رس ما پایان یافته است لذا باید به نماهای پوسته‌ای با کامپوزیت‌های جدید روی آوریم؛ پس به طور قطع نمی‌توانیم آجر را به همان شکل قدیم و با همان مواد تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی نتوانیم خودمان را با نیازها و مشکلات روز تطبیق دهیم، آن نیاز به بحران تبدیل می‌شود، اظهار کرد: ما باید زودتر به استقبال مشکلات برویم، نیازهای خود را تأمین و تعریف کنیم و در عین حال اجازه ندهیم به ساختارشکنی منجر شود.

موسوی با اشاره به اینکه نماهای پوسته‌ای به معنای نصب پوسته‌ای باریک بر روی سفت کاری، از دوره صفوی رایج شد، گفت: سیستم‌های ساختمانی ما قابی شکل هستند و مقررات ملی ساختمان نشریه ۷۱۴ اجازه نمی‌دهد که ساختمان بیش از ۲۰ متر، نمای تر داشته باشند. اما تکنولوژی در کشور ما ناقص ماند، یعنی سیستم قابی شکل و برج می‌سازیم اما برای نمای آن فکری نکرده‌ایم.

عضو گروه تخصصی معماری اصفهان یادآور شد: در همین شهر اصفهان، برج ۲۰ طبقه ساخته می‌شود و می‌خواهند نمای آن را به صورت بنایی و تَر، آجر کنند؛ به طور قطع، تغییر رفتار قاب و میان قاب باعث می‌شود که این نما فرو بریزد و از آنجایی که به این موضوعات فکر نشده، کار در همین مرحله قفل می‌شود؛ لذا باید برای این ساختمان‌ها از نمای خشک مانند کامپوزیت و شیشه لامه یا سنگ و سرامیک خشک استفاده کنیم.

موسوی افزود: بنده نمایی ابداعی و اختراعی ارائه کردم که بتواند نیاز ما را به گونه‌ای تأمین کند که نما، پوسته‌ای و خشک باشد و مزیت نماهای خشک متعارف را داشته باشد اما از عیب‌های آن عاری باشد؛ این نما می‌تواند جایگزین نماهای خشکی باشد که با ضوابط طرح تفصیلی ما مغایرت دارد و بومی و ایرانی نیست.

گفتنی است، همایش ” اصفهان؛ تمرکز بر ساختمان، غفلت از شهر” با حضور دکتر صنیع‌زاده مدرس دانشگاه از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی برگزار شد.