«دلار» بهانه‌ای برای ناآرامی بازار

در روزهای گذشته کاهش نسبی نرخ دلار و ارز خبر از آرام شدن بازار نیز می‌داد درصورتی‌که قیمت بسیاری از اجناس همچنان در حال افزایش بود.
در هفته اخیر قیمت دلار همچنان بر افزایش قیمت اجناس حاکم بود تا شب دوشنبه که کاهش قیمت ارز و دلار سوژه داغ رسانه‌ها شد.

پای حرف مردم اصفهان درباره گرانی‌ها؛
«دلار» بهانه‌ای برای ناآرامی بازار

هنگامی‌که قیمت دلار در چند هفته اخیر در حال نوسان بود به دنبال آن قیمت اجناس نیز روز به‌روز افزایش می‌یافت، اما حال که قیمت ارز و دلار روند نسبی کاهش‌ را در پی گرفته، برخلاف تصور همچنان قیمت اجناس بالا می‌رود.
نابسامانی بازار دلار در چند ماه اخیر سبب شد تا بسیاری از کالاها با افزایش قیمت روبه‌رو شوند در این میان نکته‌ای مهم به نظر می‌رسد؛ گران شدن اجناسی که بهانه‌شان بر سر قیمت دلار است. از همین رو ما هم نیز با مردم شهر اصفهان همراه شدیم تا از دغدغه‌هایشان در مورد قیمت دلار آگاه شویم.

دلار یک بهانه در دست دولت
یک فروشنده لوازم‌خانگی در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال افزایش قیمت دلار ، کالاها و اجناس همچنان در حال افزایش قیمت هستند، گفت: در حقیقت دلار بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌هاست، در سه ماه اخیر حدود ۳۰۰ برابر قیمت کالاهای وارداتی افزایش‌یافته و هیچ نظارتی برای ساماندهی بر این کالاها صورت نمی‌گیرد.
وی در ادامه افزود: با افزایش قیمت دلار در بازار اختلال به وجود آمد و بسیاری از کالاها به‌طور ناگهانی نوسان قیمت داشتند اما حال که قیمت دلار کاهش‌یافته اگر سری به فروشگاه‌ها بزنید هیچ‌گونه کاهش قیمتی مشاهده نخواهید کرد.

دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند
شهروند دیگری در رابطه با این موضوع اظهار داشت: در مدتی که قیمت دلار به‌شدت افزایش پیدا کرد به دنبال آن بسیاری از کالاها مخصوصا مواد غذایی افزایش قیمت داشتند اما در چند روز پیش خبر دادند که بسیاری از مواد غذایی دوباره به قیمت‌های اولیه خود بازگشتند درصورتی‌که در مواد غذایی مانند رب گوجه هیچ‌گونه کاهش قیمتی مشاهده نمی‌شود.
وی در ادامه افزود: هر روز لیست جدید قیمت‌ها را می‌توان به راحتی دید و در این شرایط نکته مهم این است که دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند و همچنان اختلاف طبقاتی بین مردم بیشتر از همیشه به نظر می‌رسد.

افزایش چهار برابری قیمت برخی اجناس
یک فعال اقتصادی گفت: در کل می‌توان در یک جمله گفت دلار یک بهانه در بازار است، هنگامی‌که اجناس گران شد گفتند به خاطر افزایش قیمت دلار است و بعد از مدتی این سوال پیش آمد که چرا با کاهش قیمت دلار قیمت کالاها و اجناس هم کاهش نیافت و در پاسخ به این سوال بسیاری گفتند قیمت‌ها ربطی به دلار ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از کالاها در این سه ماه اخیر چهار برابر افزایش قیمت داشته است در حقیقت دلیل عمده این معضل قطعات وارداتی موردنیاز هست و چون بیشتر قطعات از چین وارد می‌رود نوسان قیمت دلار و ارز تاثیر به سزایی در بالا رفتن قیمت‌ها دارند.
این شهروند اصفهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارکنان ما بیکار شده‌اند. درحالی‌که مسئولان از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند ما شاهد بالا رفتن و بی‌ثباتی قیمت‌ها هستیم.
درحالی‌که تصور می‌شد کاهش نسبی نرخ ارز و دلار سبب آرام شدن اوضاع بازار شود، بالا رفتن قیمت اجناس و کالاها بسیاری از مردم و اقشار گوناگون جامعه را نگران کرده است امیدواریم با تدبیر دولت و سامان‌دهی وضعیت، بازار کالای مورد نیاز مردم آرامش پیدا کند.