دست در دست هم دهیم به ….

یکی از مبانی مهم انقلاب اسلامی کشورمان ،حاکمیت مردم بر جامعه ی خودشان بود بر همین اساس قانون اساسی هنگامی که در بیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی در اصل ششم شیوه اداره امور کشور را بر آراء عمومی مبتنی کرد و روش آن را انتخابات قرارداد، به موازات اشاره به انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه یاد کرد و این قوانین تصویب شد. 

در دین مبین اسلام بر شورا و مشورت کردن تاکیدات فراوانی شده است. تا جایی که در قرآن کریم سوره ای به این نام نازل شده است.”شوری”. در سی و هشتمین آیه ی این سوره آمده است که کسانی که در کارهایشان با دیگران مشورت میکنند از نعمت های پروردگارشان بهره مند خواهند شد. همچنین حضرت علی (ع) فرموده اند: با شور و مشورت آراء پنهان وامور خفته آشکار خواهد شد.

به دلیل اهمیت بسیار بالای شورا در دین ما و کشورمان در تقویم جمهوری اسلامی روز نهم اردیبهشت ماه به این عنوان نام گذاری شده است. امروز روز شورا است. قصد ندارید در برخی امور زندگی تان با افراد خبره مشورت کنید؟! اگر دوست دارید در امور زندگی خود موفق شوید باید از تجربه ی دیگران در آن مورد استفاده کنید.” امام صادق(ع) فرموده اند: آدم خودرآی و کم تجربه هیچ گاه نباید امید رسیدن به مقام ریاست و مدیریت را در سر داشته باشد”

یکی از مشکلات اساسی کشور ما عدم توانایی در کار گروهی است. فرقی نمیکند در چه سطحی از جامعه هستیم اما در هر سطحی توانایی کار با همسانان خود را نداریم حتی اگر در این کار منفعت شخصی وجود نداشته باشد و یک وظیفه عام المنفعه باشد. این مدعا را میتوان به خوبی هنگام دعوا در بازی بچه ها یا هنگام کار جهادی در نوجوانان و یا در عدم سازش برخی مدیران در سطح کلان شاهد بود . شورا یک نهاد جمعی تصمیم گیری مبتنی بر شیوه دمکراسی است. در چنین چارچوبی جایی برای تک روی فردگرایانه باقی نمی ماند. بنابراین ضروری است آن دسته از افرادی که با نگرش غیر از این به عضویت شوراها در آمده اند نگاه خویش را تغییر دهند. اما متاسفانه این نگاه در سیستم آموزشی ما وجود دارد و تعلیم داده می شود. افراد بااستعداد می‌توانند موفقیت‌های بسیاری به ارمغان بیاورند، اما چنین موفقیت‌هایی محدود هستند و فراتر از یک نقطه‌ی خاصی کشش ندارند؛ کار تیمی و مشارکت برای صعود به ارتفاعات بلندتر ضروری است.  وقتی به فرزندانمان میآموزیم که  تو در همه امور از همه بهتر هستی، اعتماد به نفسشان را افزایش نداده ایم بلکه احساس خود بینی و خود بزرگ بینی را به آنها القا کرده ایم . و عواقبش را هم اکنون در سطح جامعه میبینیم. در هیچ جای جامعه شاهد همکاری قانون مند و صمیمی مردم نیستیم مگر در موارد معدود! تا جایی که ضرب المثلی بینمان رواج یافته با این مضمون” اگر شریک خوب بود، خدا هم شریک داشت”! و این یعنی در هیچ موردی با دیگران شراکت نکنید در غیر اینصورت ضرر خواهید کرد. در صورتی که خداوند در موارد متعددی در قرآن تاکید کرده” با یکدیگر دست برادری و عطوفت بدهید، با یکدیگر مشورت کنید و با هم همکاری کنید تا جامعه یتان آباد شود”

هر چند با وجود عدم آموزش های لازم در کشور کار تیمی اندکی سخت به نظر میرسد اما تنها راه برون رفت از معضلات اقتصادی امروز ، انجام امور اقتصادی با همکاری و همفکری یکدیگر است . بنابراین یادگیری ساخت‌ تیم‌های موثر و همکاری‌های کارآ  برای افرادی که قصد پیشرفت بیشتر را دارند خالی از لطف نیست.

فرزانه مستاجران