حضور ده  درصد از شرکت های  دانش‌بنیان در استان اصفهان

 در سال جاری حدود ۴۰ میلیارد تومان به صندوق پژوهش و فناوری تعلق می‌گیرد که ۱۳ میلیارد آن در قالب تسهیلات و ۲۷ میلیارد مابقی را به صورت اعتبارات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهیم داد.

این گفته احمد ورد مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان است که در جمع خبرنگاران عنوان کرد .وی افزود:  قول می‌دهیم کمتر از یک ماه از زمان تشکیل پرونده به شرکت‌های دانش‌بنیان وام با سود بین چهار تا ۱۱ درصد پرداخت کنیم؛ از شرکت‌های “صنایع خلاق” و “وی سی” نیز دعوت می‌کنیم برای همکاری با صندوق اقدام کنند.مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه این صندوق در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، دومین صندوق پژوهش و فناوری کشور است که تا کنون خدماتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ضمانت‌نامه یا وام به هزار شرکت دانش‌بنیان در استان اصفهان ارائه داده است؛ استان اصفهان با  دارا بودن ۴۰۰ شرکت‌ دانش بنیان،  ۱۰ درصد از کل این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد.ورد با تأکید بر اینکه اعتبارات تعلق گرفته به صندوق پژوهش و فناوری استان‌ها بستگی به منابع آن‌ها دارد ادامه داد: از بخش‌های مختلف تقاضا داریم به افزایش سرمایه صندوق کمک کنند. افزایش سرمایه از طریق فراخوان‌های اعلام شده جذب می‌شود. در واقع با این خط اعتباری می توانیم  ۸۰ تا ۹۰ درصد اعتباراتی را که شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند در مدت زمان کمتری به آن‌ها ارائه دهیم.وی در رابطه با تفاوت وام و تسهیلاتی که صندوق پژوهش و فناوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان  قرار می‌دهد با تسهیلات بانکی گفت: عمده شرکت‌های مراجعه‌کننده به ما،  گردش مالی ندارند و هیچ بانکی نمی پذیرد که به آنها تسهیلات بدهد. نرخ بهره تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری بسیار پایین‌تر است. همچنین پروسه تکمیل مدارک و ضمانت‌نامه‌هایی که یک شرکت باید برای دریافت وام در اختیار صندوق قرار دهد، بسیار ساده‌تر از طی کردن مراحل اخذ تسهیلات بانکی است.

محمدصادق خیاطیان عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارد افزود: این شرکت‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی و بر اساس نوع و بزرگی شرکت‌ها منابع به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و تخصیص منابع ارتباطی به تعداد شرکت‌ها ندارد. برای اختصاص اعتبارات، محدودیت مالی نداریم.خیاطیان با بیان اینکه اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل بازاریابی مواجه هستند گفت: با استفاده از اهرم‌هایی همچون لیزینگ و استثنا، سعی داریم برای شرکت‌های دانش‌بنیان بازار کار ایجاد کنیم و از شرکت‌ها در دو بخش عرضه و تقاضا حمایت می‌کنیم.وی خاطر نشان کرد : قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس رسید که هدف از تصویب این قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه فناوری پیشرفته و تجاری‌سازی اختراعات است؛ در ماده پنج این قانون صندوقی با نام “نوآوری و شکوفایی” با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان برای حمایت از آینده شرکت‌ها پیش‌بینی شد. وی با اشاره به آغاز عملکرد واقعی صندوق نوآوری و شکوفایی از سال ۱۳۹۲ و شکل‌گیری حدود سه هزار شرکت از آن سال تا کنون ادامه داد: عمده خدمات این صندوق در حوزه ارائه تسهیلات بوده که با ایجاد مکانیزم‌های داخلی توانست خود را با حجم بالای درخواست‌ها منطبق کند. البته از سال ۱۳۹۷ و با توجه به افت درخواست‌ها، این صندوق علاوه بر تسهیلات، ارائه خدمات دیگری از جمله ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی، اخذ گواهی‌نامه‌ها و مجوزهای لازم مورد نیاز برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را نیز در دستور کار خود قرار داد.عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: تا پیش از این ارائه خدمات بر عهده خود صندوق نوآوری و شکوفایی بود، اما با ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری و مشارکت دولت، دبیرخانه صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی واگذار شد تا این دو صندوق با همکاری یکدیگر به ارائه خدمات بپردازند. بر اساس قانون باید صندوق “نوآوری و شکوفایی” پنج درصد از منابع مالی خود را به صندوق پژوهش و فناوری بدهد.خیاطیان با بیان اینکه همکاری صندوق های “نوآوری و شکوفایی” و “پژوهش و فناوری” در دو قالب است گفت: صندوق “نوآوری و شکوفایی” وام‌هایی با سود پایین در اختیار صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان قرار می‌دهد همچنین صندوق “نوآوری و شکوفایی” ۹ برابر سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان‌ها به عنوان اعتبارات در اختیار آن صندوق قرار می‌دهد. به مسئولان استانی توصیه می‌کنیم در صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری کنند چرا که باعث تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد استان خواهد شد.

یلدا توکلی