حرکت به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر

     الگوهای مصرف تغییر کرده و موضوع برچسب انرژی بین مردم جا افتاده است، اما هنوز هم به‌ویژه در صنعت برق بی حساب و کتاب مصرف می‌شود. این گفته سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان است که در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دغدغه‌ای برای مدیریت بار در صنعت […]

 

 

 الگوهای مصرف تغییر کرده و موضوع برچسب انرژی بین مردم جا افتاده است، اما هنوز هم بهویژه در صنعت برق بی حساب و کتاب مصرف میشود. این گفته سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان است که در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دغدغهای برای مدیریت بار در صنعت وجود ندارد، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنایع در شرایط کنونی کمتر از ظرفیت کلی آنها است، بر اساس قانون میتوانیم فروش انرژی را در ساعات پیک مصرف متوقف کنیم، یا در این ساعات تعرفه برق را به میزانی افزایش دهیم که تولید در این ساعات صرفه اقتصادی نداشته باشد.

صالحی به پنج نیروگاه گازی احداث شده در محدوده شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان متصل به شبکه توزیع اشاره کرد و گفت: سبد انرژی ما و دنیا در گرو انرژی خورشیدی خواهد بود و نکته بسیار مهم در این عرصه زمان است بنابراین باید به سمت تولید انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم. مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تاکید کرد: به همان اندازه که احداث یک نیروگاه جدی است، مدیریت مصرف برق نیز با اهمیت است، در این راستا از طرح‌های تشویقی برای مشترکانی که از دیزل ژنراتورهای مولد خود تأمین استفاده می‌کنند نیز بهره گرفته‌ایم. صالحی افزود: مشترکانی که توانایی تولید برق به وسیله دیزل ژنراتور دارند، با انعقاد تفاهم نامه همکاری و با در مدار آوردن دیزل ژنراتور در ساعات اوج بار، انرژی مصرفی از شبکه را کاهش می‌دهند که در این صورت علاوه‌بر بهره مندی از تخفیف و تشویق مشارکت در طرح، هزینه‌های برق مصرفی آنها نیز کاهش می‌یابد. وی افزود: در سال ۱۳۹۲ برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در خانه‌ها تسهیلات ویژه‌ای از طرف دولت در نظر گرفته شد که ۸۸ سامانه با ظرفیت ۴۴۴ کیلووات در مدار قرار گرفت و به عبارتی نزدیک به ۲.۵ میلیون کیلووات ساعت انرژی پاک در اصفهان بهره برداری شد، با اجرایی شدن این طرح میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای سالانه بالغ بر ۴۲۰ تن بوده است. مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه استعداد تولید برق از خورشید در ایران بسیار بیشتر از پتانسیل تولید برق از نفت و گاز است، گفت: در ایران تعداد روزهای آفتابی و مساحت قابل نصب نیروگاه‌های خورشیدی به اندازه‌ای است که می‌توانیم با همکاری مشترکان مشکلات تولید برق را برطرف نماییم. صالحی به طرح دیگر سامانه‌های در حال بهره برداری با عنوان قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله اشاره کرد و افزود: این طرح در سال ۱۳۹۵ برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر انجام گرفت و در این طرح سامانه‌های خورشیدی متصل به شبکه عمومی شد، در اصفهان ۴۷ سامانه با ظرفیت ۸۹۳ کیلووات به شبکه برق رسانی می‌کند. وی اضافه کرد: مجموع درآمد حاصل از فروش انرژی در طی این دوره بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال بوده در حالی‌که تنها در سال ۱۳۹۷ مجموع درآمد حاصل از فروش انرژی نزدیک به ۱۲ میلیارد ریال بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به مصوبه هیئت وزیران خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در فرصتی معین موظف شدند حداقل ۲۰ درصد از برق مورد نیاز ساختمان‌های خود را از طریق سامانه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند.

صالحی افزود: در این راستا نزدیک به هشت سامانه با ظرفیت تولیدی ۱۱۲ کیلووات با کاهش گازهای گلخانه‌ای سالانه نزدیک به ۱۴۰ تن در شهر اصفهان در تولید انرژی پاک سهیم شدند و در این طرح سامانه‌های برق خورشیدی به شبکه‌های عمومی متصل شده و تهاتر بین انرژی تولیدی و مصرفی صورت گرفته است.

    ۱۵ درصد از تأمین برق از طریق نیروگاههای برقآبی صورت میگیرد

در ادامه این نشست خبری مرسل صالحی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان نیز با بیان اینکه ۳۵۰ هزار مشترک پر مصرف در اصفهان وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص صنایع شرایطی در نظر گرفته شده تا شاهد کاهش مصرف برق آنها در تابستان باشیم که از آن جمله می‌توان به تغییر ساعات کاری اشاره داشت. او اضافه کرد: مردم باید توجه داشته باشند که کولرهای آبی میزان مصرف برق را تا ۵ برابر و میزان هزینه برق را ۴ برابر افزایش می‌دهند، کولرهای گازی نیز مصرف برق را ۷ برابر و هزینه‌ها را تا ۱۰ برابر زیاد می‌کنند. وی در ادامه به مقوله آموزش مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: سال گذشته در ۱۱۳ مدرسه به بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز آموزش‌های لازم ارائه شد، بیش از یک هزار و ۵۶۰ دقیقه برنامه رادیویی تهیه و پخش شد، ۶ هزار بروشور چاپ و توزیع شد و جلسات مختلفی با روسای سازمان‌ها و ادارات استان و خادمان مساجد برگزار شد، جلساتی نیز با شهرک‌های صنعتی برگزار شد و تلاش شد همه اقشار با راه‌های مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آشنا شوند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند. وی خاطرنشان کرد: برای شهر اصفهان میزان کاهش بار هر کدام از شاخص‌ها و برنامه‌های تدوین شده، مشخص شده است از جمله در خصوص اصلاح تعرفه‌ها ۳۴ مگاوات، ایستگاه‌های CNG حدود ۶/۱ مگاوات، در فناوری‌های نوین ۶/۱ مگاوات، کنترل روشنایی معابر ۲ مگاوات و در بخش سرمایش کولرها ۲/۱ مگاوات باید کاهش بار صورت گیرد.