تولید کننده بیت کوین ، قاچاقچی نیست

فرزانه مستاجران وقتی حرف از مصرف بهینه انرژی در کشور می شود کمتر ایرانی است که در ذهن خود کم بود منابع را علت این بحث بداند زیرا ایران سرشار از منابع انرژی است و در واقع ابر و باد و مه و خورشید و نفت و گاز دست به دست هم داده اند تا […]

فرزانه مستاجران

وقتی حرف از مصرف بهینه انرژی در کشور می شود کمتر ایرانی است که در ذهن خود کم بود منابع را علت این بحث بداند زیرا ایران سرشار از منابع انرژی است و در واقع ابر و باد و مه و خورشید و نفت و گاز دست به دست هم داده اند تا ایرانیان احساس امنیت بیشتری نسبت به موجودیت انرژی در کشور داشته باشند . اما متاسفانه وقتی پای عمل می آید می بینیم گاهی اوقات در تابستان باید ساعت ها بدون برق سر کنیم و زمستان ها قطعی گاز را تحمل کنیم تا به همه مصرف کنندگان به صورت یکسان انرژی برسد. در واقع هر چند کشور ما غنی از منابع است اما راه های استفاده و بهره وری از این منابع هنوز بسیار محدود است . با وجود باد خیز بودن بسیاری از نقاط کشورمان هنوز به درستی نمیتوانیم از انرژی باد در تولید برق کمک بگیریم. با اینکه بیشتر مناطق کشورمان در تمامی روزهای سال آفتابی است اما نصب پلن های خورشیدی آنقدر هزینه بر است که کمتر کسی ترغیب می شود از انرژی خورشیدی برق مصرفی خود را تولید کند. می ماند نفت و گاز که آن هم آنقدر استخراجش برای دولت هزینه بر است و هوا را آلوده میکند که تومار ها بر علیه اش نوشته شده است!

در صورتی که اگر انرژی های ارزان قیمت در کشور تولید شود به میزان زیادی برای ما ارز آوری خواهد داشت.یکی از این ارز آوری ها از طریق تولید بیت کویین برای کشور به وجود می آید که اتفاقا این روز ها بسیار خبر ساز شده است و هر کس به میزان درک خود از موضوع مطلبی را بیان میکند و این کار را قانونی یا غیر قانونی میخواند. با اوج گرفتن گرما در فصل تابستان، وجود برق‌خوارهای جدید مانند ماینرها مزید علتی برای قطعی برق شده که عواید آن، قانونی یا غیرقانونی برای عده قلیلی بوده و دود آن به چشم مصرف‌کننده خانگی، اقتصاد ملی و حتی تولیدات صنعتی کشور می‌رود. متاسفانه ارز دیجیتال در بسیاری از کشورهای دنیا به منبع در امد خوبی تبدیل شده اما در ایران به دلیل گستردگی شرح وظایف و دربرگیری آن هنوز هیچ دستگاهی درباره استخراج و معاملات آن اظهار نظر قطعی نکرده است.

اما طی چند روز گذشته تعداد زیادی از مزرعه و یا کارخانه های تولید ارز رمز دار پلمپ شده است آن هم به بهانه هایی چون مصرف بیش از حد برق و یا قانونی نبودن کار! که البته خود مسئولین هم در واکنش ها مختلف آگاه نبودند که این کار قانونی است یا غیر قانونی؟ در این راستا وزارت نیرو پیشنهاد خود برای تعرفه ارز مجازی را به هیأت دولت ارائه کرده است و هیأت دولت هم این پیشنهاد را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کند. پیشنهاد وزارت نیرو این است که تعرفه‌ها با متوسط نرخ ارز صادراتی برق محاسبه شود.

باید قبول کنیم که ‌ ارز دیجیتال به عنوان یک پدیده نوظهور در حال گسترش در دنیا است و بسیاری از کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند. با توجه به تحریم‌ها ما نیز می‌توانیم از این سازوکار بهره‌مند شویم. ارزهای دیجیتال جدیدی در اقتصادهای قدرتمند دنیا ایجاد شده اند که در معاملات ارزی از آنها استفاده می شود. اما قانون مند بودن آن نیز مهم است و در صورت وجود قوانین ثابت و مدون این شغل میتواند هزاران جوان جویای کار را صاحب اشتغال پر درآمد کند. اگر درآمد زایی این کار برای کشور خوب باشد چه ایرادی دارد با توجه به موقعیت کشورمان  برق  ارزان بیشتری تولید شود ، برای تولید ارز رمز دار؟ چرا این چنین با یک پدیده نوظهور رفتار می شود و با تولید کنندگان این امر مانند قاچاقچیان مواد مخدر رفتار می شود؟