توسعه صادرات بهترین راهکار حمایت از صنایع در دوران تحریم

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه گفت: تمرکز دولت بر سیاست‌های تقویت‌کننده صادرات در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه در کنار رکود حجم تقاضای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است باید به عنوان یکی از اولویت‌ها مورد نظر قرار گیرد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه مطرح کرد:
توسعه صادرات بهترین راهکار حمایت از صنایع در دوران تحریم

محمود اکبری در خصوص استراتژی صادراتی فولاد مبارکه از بدو تاسیس این شرکت اذعان کرد: فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۱ که با ظرفیت ۲.۴ میلیون تنی آغاز به کار کرد؛ صادرات را به عنوان یک راهبرد استراتژیک برگزیده و طی ۲۶ سال فعالیت خود علاوه بر تامین حداکثری نیاز داخلی، با حضور مستمر و قدرتمند در بازارهای جهانی، ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه و تجهیزات و همچنین فاینانس طرح‌های توسعه‌های خود را تامین کند.
وی در ادامه افزود: این منابع ارزی در چارچوبی مشخص و با برنامه صرف توسعه ظرفیت و گسترده شدن زنجیره تولید در فولاد مبارکه شده و در این بازه زمانی، افزایش ۳۳۰ درصدی ظرفیت تولید فولاد مبارکه و رسیدن به عدد ۱۰.۳ میلیون تنی، اتفاقی بی بدیل در توسعه ظرفیت فولاد کشور بوده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه متذکر شد: این نرخ رشد، بالاترین نرخ رشد تولید فولاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است و باعث شده تا سهم فولاد مبارکه از تولید ناخالص داخلی کشور به پنج درصد برسد و به طور غیرمستقیم برای بیش از ۳۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.
اکبری با اشاره به سهم ۵۰ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور یادآور شد: این شرکت به طور میانگین ۱.۵ میلیون تن محصول صادر کرده و موجبات توسعه بازارهای صادرات غیرنفتی ایران در جهان شده است.
وی همچنین تصریح کرد: فولاد مبارکه در این مدت موفق به دستیابی به بازارهای متنوع اروپا، آمریکا، شرق آسیا و منطقه خاورمیانه شد و توانست کیفیت محصولات خود در این بازارها را به عنوان یک برند آشنا تثبیت کند.
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه تاکید کرد: صادرات فولاد مبارکه حتی در شرایط سخت رقابتی و تحریم‌های متعدد سال‌های گذشته کاملا صعودی بوده و این شرکت توانسته در سال ۱۳۹۲ حدود یک میلیون تن، سال ۱۳۹۳ حدود ۱.۵ میلیون تن، سال ۱۳۹۴ حدود ۱.۸ میلیون تن، سال ۱۳۹۵ حدود ۱.۵ میلیون تن، سال ۱۳۹۶ حدود ۱.۳ میلیون تن و در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰۰ هزار تن محصولات خود را صادر کند.
به گفته اکبری، فولاد مبارکه توانسته در مجموع طی پنج سال گذشته حدود ۱.۱ میلیون تن تختال، پنج میلیون تن محصولات گرم، ۳۵۰ هزار تن محصولات سرد و حدود ۱۰۰ هزار تن گالوانیزه را به حدود ۴۰ کشور در اقصی نقاط دنیا صادر کند.
وی با اشاره به تجربه عبور از تحریم در سال‌های گذشته اذعان کرد: تجربه سال‌های گذشته به ما نشان داد که در شرایط تحریم، بهترین راهبرد برای مقابله با رکود در برخی بخش‌های تولید، توسعه صادرات است و خصوصا زمانی که در اثر تحریم در بعضی بخش‌های صنعت کاهش تقاضای موثر ایجاد می‌شود؛ می‌توان این کاهش تقاضا را با افزایش صادرات جبران کرد.
به گفته معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه این شرکت در دور قبل تحریم‌ها و زمانی که ظرفیت بهره‌برداری شده کشور به نصف خود کاهش یافت توانست با اتکا به افزایش صادرات، کمترین تاثیری پذیری از تحریم‌ها را متحمل شود.
اکبری بیان داشت: از این رو تمرکز دولت بر سیاست‌های تقویت‌کننده صادرات به ویژه در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه اخیر به همراه رکود دامنه دار در بخش‌های پایین‌دستی فولاد، حجم تقاضای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است باید به عنوان یکی از اولویت‌ها مورد نظر قرار گیرد.