توسعه اشتغال خرد در روستاها، اولویت صندوق کارآفرینی امید در اصفهان

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: این صندوق با ارائه سه طرح جدید از توسعه اشتغال خرد در روستاها حمایت می‌کند. احسان مهدوی هزاوه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری فریدن که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود:  «هر روستا یک محصول»، «روستای بدون بیکار» و «صندوق‌های خرد محلی » از طرح‌های […]

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: این صندوق با ارائه سه طرح جدید از توسعه اشتغال خرد در روستاها حمایت می‌کند.

احسان مهدوی هزاوه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری فریدن که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود:  «هر روستا یک محصول»، «روستای بدون بیکار» و «صندوق‌های خرد محلی » از طرح‌های اختصاصی صندوق برای تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها به عنوان کانون‌های تولید محسوب می‌شوند.

به گفته وی در طرح «روستای بدون بیکار» و «هر روستا یک محصول»، در ابتدا اولویت با ظرفیت نیروی انسانی و طبیعی روستاست و سپس با کمک دستگاه تخصصی  بر اساس جمعیت روستا و همچنین نظر کارشناسانِ صندوق، حلقه‌های مفقوده کسب و کار مهیا می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اصفهان افزود: طرح یک روستا یک محصول در چندین روستای استان انجام شده واین امکان وجود دارد یک یا چند روستا در فریدن که زیرساخت‌های لازم مانند جاده و مخابرات را داشته باشد برای اجرای این طرح شناسایی شود.

مهدوی هزاوه با بیان اینکه آیین‌نامه ایجاد صندوق خرد در روستا از سوی وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، افزود: صندوق خرد محلی نیازهای مالی اهالی روستا و افراد علاقه‌مند به تولید و کارآفرینی را با شرایط راحت‌تر تامین می‌کند.

به گفته وی ارکان هر صندوق روستایی سه نفر و تعداد اعضا ۲۵ نفر و بیشتر است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اصفهان افزود: تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه باید ۱۰ هزار صندوق روستایی در کشور ایجاد شود.

مهدوی هزاوه افزود: استفاده مطلوب از این فرصت‌ها نیازمند مشارکت دهیاران است.

وی افزود:علاوه بر این طرح‌ها، اگر در روستاها طرح قابل توجیه اقتصادی در رسته هایی که قانون مصوب کرده تعریف شود این ظرفیت درصندوق وجود دارد که آن طرح شناسایی، ثبت و حمایت شود.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید افزود: آمادگی داریم ظرف ۱۰ روز آینده طرح‌های اشتغال روستایی متناسب با فریدن را به میزان حداقل سه میلیارد تومان دریافت و در سامانه ثبت کنیم.

مهدوی هزاوه با بیان اینکه تا اکنون ۹۸ درصد تسهیلات پرداختی این صندوق منجر به اشتغال پایدار شده است، افزود: این صندوق سیستم نظارتی دارد و براساس آن کسب و کار طی سه سال پایش می شود و اگر در این مدت دچار مشکل شد، صندوق به عنوان حامی آن کسب کار، موضوع را بررسی می کند.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت:  نرخ بیکاری شهرستان فریدن بیش از ۱۲درصد است اما به دلیل اینکه در این منطقه بیکاری پنهان وجود دارد در واقع نرخ واقعی رقمی بیشتراز این است.

وی تصریح کرد: مشکل بیکاری و مشکل اعتبارات جذب نشده در این شهرستان باید مورد توجه و ریشه‌یابی قرار بگیرد.

به گفته وی دولت به تنهایی نمی‌تواند بیکاری را از بین ببرد و بخش خصوصی، مردم، بانک‌ها، بسیج ،صاحب‌نظران و روحانیان باید گوشه‌ای از کار را به دست بگیرند. وی افزود: باید مزیت‌ها و فرصت‌های هرمنطقه را شناسایی کنیم، جوامع محلی را پای کار بیاوریم، صندوق‌های خرد محلی ایجاد کنیم، دولت نیز دریافت مجوزها و حمایت‌های مالی را تسهیل کند تا اقتصاد خرد را به اقتصاد جهانی متصل کنیم.

مهدوی هزاوه توسعه مدل‌های مبتنی بر کسب و کارهای بومی و محلی را ضروری دانست و افزود: در هر منطقه ظرفیت‌هایی هست که باید شناسایی و براساس نیاز بروزرسانی شود.

وی گردشگری، کشاورزی و پرورش دام را از ظرفیت‌های مهم فریدن برای سرمایه گذاری برشمرد و افزود: ایجاد اشتغال خرد یک روند تدریجی و گام به گام است اما مهم این است که نتیجه اش ملموس و برای خانوار عایدی داشته باشد.

 فرماندار فریدن در ادامه این جلسه  با بیان اینکه ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، سرمایه‌گذاری و تولید از اولویت‌های دولت است، افزود: در این راستا به ویژه در سال‌های اخیر ریل‌گذاری‌های خوبی از طریق اعطای تسهیلات کم بهره و شرایط آسان اخذ آنها انجام شده، اما با این وجود هنوز انتظاراتی که در این بخش بوده برآورده نشده است.