تلفن همراه جدید بخرم؟!

فرزانه مستاجران در ابتدای خلق موبایل و ورود آن به ایران تفاوت ایجاد شده بین افراد داشتن یا نداشتن خط موبایل بود. بعد از آن با کمی پیشرفت و افزوده شدن اپراتور جدید به خطوط ارتباطی کشورمان تفاوت ایجاد شده بین داشتن خط دائمی و یا موقتی بود! اما بعد از مدت زمانی، دیگر هر […]

فرزانه مستاجران

در ابتدای خلق موبایل و ورود آن به ایران تفاوت ایجاد شده بین افراد داشتن یا نداشتن خط موبایل بود. بعد از آن با کمی پیشرفت و افزوده شدن اپراتور جدید به خطوط ارتباطی کشورمان تفاوت ایجاد شده بین داشتن خط دائمی و یا موقتی بود! اما بعد از مدت زمانی، دیگر هر کسی حداقل یک خط دائم و چند خط موقت داشت و از اینجا بود که مد و مدگرایی به تفاوت در مدل گوشی تلفن همراه رسید. داشتن یک گوشی با آرم سیب گاز زده جزیی از افتخارات محسوب می شد و هنوز هم  این مد گرایی بین مردم مانده است ، هیچ کس و هیچ چیزهم  نتوانست جلودار این فرهنگ غلط در کشور شود به جر تحریم و گرانی گوشی همراه!

البته علاوه بر تجمل گرایی و مد گرایی عامل دیگری نیز در این جریان دخیل است. آن هم کیفیت گوشی های تلفن همراه و عدم کارایی برخی از مدل ها در تکنولوژی های جدید. در سالیان نه چندان دور، گوشی ها واقعاً دوام زیادی داشتند. شما یک گوشی نوکیا می خریدید و اگر آن را از حوادث و دزدی محافظت می کردید به راحتی چهار یا پنج سال شاید هم بیشتر، برای شما کار می کرد. اما این روز ها کمتر گوشی تلفن همراهی را می بینیم که بعد از چهار سال کار کرد هنوز همان کارایی های اولیه را داشته باشد. حتی شرکت گوگل هم که تولید کننده سیستم عامل اندرویدی است و تقریباً ۸۰ درصد از گوشی های هوشمند جهان را شامل می شود، اعلام کرده طول عمر مفید گوشی های هوشمند بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است. البته آنطور هم نیست که بعد از ۱۸ ماه شما مجبور باشید گوشی هوشمند خود را دور بیندازید اما وقتی  گوگل  آپدیت نرم افزارهای گوشی های Nexus قدیمی تر از ۱۸ ماه را پشتیبانی نمی کند در واقع این انتظار را ایجاد می کند که شما دیگر نمیتوانید از این گوشی همراه بهره وری لازم را ببرید. شرکت هایی مانند Samsung، HTC، LG، Sony، Xiaomi و غیره نیز از سیاست مشابهی پیروی می کنند، اگرچه ممکن است بسته به نوع گوشی برخی تفاوت ها وجود داشته باشد.

اما در ایران با وجود تحریم های موجود و گرانی بیش از حد قیمت تلفن همراه، مصرف کنندگان این وسیله الکترونیکی که تعدادشان کم هم نیست و تقریبا به وسعت کل ایران می رسند باید چه کنند؟ گوشی های تلفن همراه در بازار از کجا تامین میشود؟ در کشور ما هر کجا پنجره ای  بسته شد قاچاقچیان با ترفند ها و ایدها های خود  دری باز می کنند و از آن بهره مند می شوند. قاچاق موبایل هم این روزها به اوج خود رسیده است ودر حالی که این روزها خرید اطلاعات پاسپورت و استفاده از معافیت گمرکی مسافرت خارجی برای واردات گوشی‌های قاچاق باب شده است، برخی فروشندگان به فروش گوشی‌های رجیسترنشده به مسافرانی اقدام می‌کنند که پاسپورت با مهر سفر خارجی داشته باشند. این در حالی است که رجیستری هم بهانه‌ای دیگر برای فروشندگان است که قیمت گوشی‌ها را بالا ببرند. بدین ترتیب برخی از فروشندگان کالای رجیسترنشده را به خریداران می‌فروشند  و از وی میخواهند با پاسپورتی که تا سه ماه پیش از کشور خارج شده و مهر خروج دارد برای ریجستری کردن تلفن همراهشان اقدام کنند.

 به هر حال به نظر می رسد با قیمت های کنونی به همین راحتی ها و از روی مدگرایی نتوان گوشیی تلفن همراه  جدید خرید . پس تنها در صورتی که  کندی گوشی طاقت‌فرسا شده،  سیستم عامل گوشی قدیمی شده، باتری گوشی زود خالی و با تعویض باتری هم درست نمی شود،حافظه گوشی جای خالی ندارد و حافظه جانبی نیز قابلیت ارتقا ندارد و در پایان اگر ظاهر گوشی دیگر زیبا نیست و بهتر بگوییم قابل تحمل نیست باید به خرید گوشی همراه جدید فکر کرد.