برندهای خارجی بازار مبل اصفهان را بلعیده‌اند

    مریم محسنی  با پایان یافتن نمایشگاه مبل آنچه که در مستطیل نمایشگاه بین المللی خاطره شد، فروشگاهی از مبلمان بود با قیمت‌هایی که پادشاهی می‌کردند، اما آنچه که بیشتر از قیمت‌ها بازار مبل را تحت تأثیر قرارداد نبود سهم قابل توجه مبل‌های وارداتی بود که از سرزمین چشم بادامی‌ها سربرمی آورد. در این […]

 

 

مریم محسنی

 با پایان یافتن نمایشگاه مبل آنچه که در مستطیل نمایشگاه بین المللی خاطره شد، فروشگاهی از مبلمان بود با قیمت‌هایی که پادشاهی می‌کردند، اما آنچه که بیشتر از قیمت‌ها بازار مبل را تحت تأثیر قرارداد نبود سهم قابل توجه مبل‌های وارداتی بود که از سرزمین چشم بادامی‌ها سربرمی آورد. در این میان کسادی بازار مبل در روزهایی که گرانی دلار با آن همراه است، باعث شده که هم خریداران و هم فروشندگان را با مشکلات زیادی روبرو کند. از یک طرف فروشندگان با گرانی مواد اولیه روبرو هستند واز طرف دیگر خریدارانی هستند که قدرت خریدشان را از دست داده‌اند. گرچه شاید در گذشته نشستن بر جایگاه بلند و تکیه بر صندلی و مبل بیش‌تر از آن خانواده‌های مرفه و عیان نشین بود، اما امروزه کم‌تر خانه‌ای را می‌توان یافت که با انواع مبل، هر چند ساده، تزیین نشده باشد.

اما نمایشگاه مبل و دکوراسیون داخلی اصفهان بر خلاف گذشته، با ترافیک آدم‌ها روبرو بود و در حالی عنوان بین المللی را به دنبال خود یدک می‌کشید که اغلب اجناس تنها برچسب ایتالیایی یا ترکی را با خود داشتند تا فروش بیشتری را شاهد باشند.

  • سفر برای مبل به پایتخت

به گفته حسنی، یکی از تولید کنندگان با سابقه در این عرصه هم اکنون انواع مبل‌های چوبی، پارچه‌ای، چرمی و یا فرفورژه در بازار وجود دارند که از نظر تنوع در رنگ، اندازه و طرح با منازل کوچک و بی فضای امروزی هماهنگ شده‌اند، اما این مساله در اصفهان کمتر اعمال می‌شود و به همین خاطر مردم ترجیح می‌دهند برای دیدن و خرید مبل به تهران سفر کنند چرا که در آنجا مبلمان خارجی با خلاقیت بیشتر عرضه می‌شود. او در حالی این مطلب را بیان می‌کند که منطقه رهنان به عنوان قطب مبل در اصفهان حرف اول را می زند و به گفته رییس اتحادیه صنایع مبل اصفهان اگر چه در سال حمایت از تولید ملی به سر می‌بریم اما می‌توان گفت کسی این امر را اجرا نمی‌کند، چرا که با دست خالی و بدون پشتوانه و کمک مالی نمی‌توان کاری پیش برد و باید شعار را کنار بگذاریم و به عمل برسیم.

بماند که یکی دیگر از دلایل نارضایتی کسانی که در بازار تجارت و خرید و فروش مبل فعالیت می‌کنند، واردات مبل‌های ارزان قیمت چینی است، بدین گونه نمونه‌های داخلی توان رقابت با انواع چینی را از دست می‌دهند و از قرار معلوم به همان نسبت که مبل سازان از وضعیت کسب و کار خود در عذاب هستند، مبل فروشان از اوضاع حاکم ابراز رضایت می‌کنند. احمدیان، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان مبلمان ایران در این مورد معتقد است: به دلیل داشتن ارزش افزوده بالا، گسترش این صنعت در تمام کشورهای جهان سوم برای افزایش رشد اقتصادی آنها بسیار معقول به نظر می‌رسد.

اما این موضوع به مضاق همه خوش نمی‌آید، به این دلیل که تعداد بسیار زیادی از واحدهای صنفی مبل ساز به دلیل بحران‌های مالی قادر به ادامه فعالیت نیستند، در همین حال عده‌ای از آگاهان مسائل صنفی اعتقاد دارند که مبل فروشان به واسطه استفاده از کالاهای خارجی با مشکلی در فروش روبه رو نیستند و تنها تولیدکنندگان مبلمان از خوانی که گسترده شده بی بهره مانده‌اند.

بماند که مسئولان اتحادیه معتقدند که از طریق مجمع امور صنفی بازرسان زیادی هستند که به صورت مستمر بر نحوه کار فعالان این صنف نظارت دارند.

اما برخی هم گرانی مبل در بازار اصفهان را بهانه خرید از پایتخت عنوان می‌دانند؛ آن‌ها اعتقاد دارند، زمانی که نرخ‌ها افزایش می‌یابد قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد و این امر باعث رکود بازار مبل می‌شود، مساله ای که کمتر می‌توان در تهران به آن برخورد، چرا که طرح‌ها ساده‌تر هستند و با آن که کار کمتری روی آن‌ها می‌شود، اما شیک‌تر هستند.

با تمام اینها هم اکنون به گفته کارشناسان حداکثر ۱۰ درصد مبلمان موجود در بازار خارجی است و وارداتی محسوب می‌شود. مبلمانی که به گفته سید رضا میر محمد صادقی، رئیس هیات مدیره مرکز اتحادیه آموزش صنایع مبل و دکوراسیون استان اصفهان این برندها مخصوص کشورهای دیگر است.

او با مثالی در این زمینه می‌گوید: ترک‌ها قد بلندتر و چهارشانه‌تر از ما هستند و مبل‌هایی که می‌سازند بر حسب ارگونومی خودشان است و به درد ما نمی‌خورد و به همین خاطر به مرور زمان ما نه تنها هزینه گمرگ و حمل و نقل را می‌دهیم، بلکه دچارمشکلاتی مثل کمردرد و درد ستون فقرات هم می‌شویم در واقع ما سلامتیمان را هزینه می‌کنیم.

در کنار همه اینها دست اندرکاران این صنعت اعتقاد دارند که مشکلی که صنعت مبل را درگیر کرده استقبال کم و رکود در آن است، همچنین به دلیل اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلاتی که بر سر راه تولید کنندگان وجود دارد در نهایت می‌توان گفت اگر فکری به حال این صنعت نشود شاهد ورشکستگی در این حوزه خواهیم بود.