بررسی نقش رایزنان اقتصادی در رفع موانع صادرات

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط تحریم استفاده از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی می‌تواند موانع پیش روی صادرات را برطرف کند.

ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد رایزن‌های اقتصادی کشور، گفت: نقش کمرنگ رایزن‌های اقتصادی موضوعی است که نمایندگان در تمامی دیدارهای خود با وزیر امور خارجه بر آن تاکید دارند چراکه رایزن اقتصادی می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش مبادلات اقتصادی کشور به ویژه در شرایط تحریم داشته باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط تحریم که کشور با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند استفاده از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی می‌تواند موانع پیش روی واردات و صادرات را برطرف کند.

به زعم آقای ظریف معرفی رایزن های اقتصادی باید از سوی وزارتخانه‌های اقتصادی انجام گیرد این درحالی است که این وزارتخانه‌ها کوتاهی کرده و افراد متخصصی برای این امر معرفی نمی‌کنند

اهمال وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت در معرفی رایزنان اقتصادی

وی اظهار کرد: به زعم آقای ظریف معرفی رایزن های اقتصادی باید از سوی وزارتخانه‌های اقتصادی انجام گیرد این درحالی است که این وزارتخانه‌ها کوتاهی کرده و افراد متخصصی برای این امر معرفی نمی‌کنند به همین دلیل کشور نمی‌تواند از ظرفیت رایزن اقتصادی در سایر کشورها استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم نبود رایزن متخصص را یکی از دلایل اساسی برای ضعف مراودات اقتصادی، صادرات و واردات برون مرزی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران در سایر کشورها رایزن اقتصادی ندارد به همین دلیل از مبادلات تجاری به درستی حمایت نشده و محصولات باکیفیت ایرانی در سایر کشورها مشتری چندانی ندارد.

اطلاعات دقیق بازار هدف، اهرم مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری است

ملکی با بیان اینکه بازرگانان و تجار برای برقراری ارتباط با سایر کشورها به حمایت و هدایت درست نیاز دارند، ادامه داد: اطلاعات دقیق از بازار هدف اهرم مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری است و این اطلاعات باید از طریق رایزن‌های اقتصادی در اختیار بازرگانان قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه نقش رایزن‌های اقتصادی در همه دوره‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است اما در حال حاضر که کشور با تحریم در حوزه‌های مختلف روبه رو است، این افراد می‌توانند نقش  اثرگذاری در بهبود مبادلات تجاری داشته باشد.