بازار خودرو را تنها دولت می‌تواند ساماندهی کند

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت آشفته و قیمت‌های نجومی خودروها گفت: صنعت خودرو نه دولتی است ونه خصوصی که بتواند رقابت پذیری کند، بنابراین دولت ملزم به تنظیم بازار خودرو است. حمید رضا فولادگر در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: بازار خودرو مانند ضرب المثل شتر […]

 

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت آشفته و قیمتهای نجومی خودروها گفت: صنعت خودرو نه دولتی است ونه خصوصی که بتواند رقابت پذیری کند، بنابراین دولت ملزم به تنظیم بازار خودرو است.

حمید رضا فولادگر در نشست خبری با خبرنگاران ادامه داد: بازار خودرو مانند ضرب المثل شتر مرغ است که هر بار به او بگویند بپر می‌گوید من شترم و هر بار می گویند راه برو می‌گوید شترم، همین موضوع نابسامانی و قیمت‌های نجومی خودرو را در پی داشته است و تنها دولت می‌تواند این وضعیت را سامان دهد. به این خاطر که تا زمانی که وزارت صنعت بنگاه داری می‌کند و نقش نظارتی وجود ندارد این مشکلات وجود خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری سال رونق تولید نیز اظهار داشت: رونق تولید از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و همواره با وزرای اقتصادی دولت در کمیسیون تخصصی رونق تولید بحث کرده‌ایم تا چالش‌های پیش پای تولید کنندگان را برداریم.

این نماینده مجلس ادامه داد: طی جلسات سه جانبه با بخش خصوصی، نمایندگان و دولت، ثمرات و گام‌های خوب و مناسبی در زمینه حمایت از تولید کنندگان برداشته شده است تا به چالش‌های موجود در زمینه‌های مختلف پتروشیمی، برق، کشاورزی، روستایی، مسکن، معدن و فناوری اطلاعات توجه شود و در هر بخش به صورت جداگانه بررسی و راهکارهایی برای آنها در نظر گرفته شود. فولادگر با اظهار امیدواری از اینکه در این رابطه به راهکارهای مناسبی در زمینه رونق تولید و حمایت از تولید کنندگان رسیده‌ایم تصریح کرد: عموماً قانون برای حمایت از تولید و تولید کننده وجود دارد، اما نیاز به اجرا و نظارت داریم.

وی تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم همه مسائل را قوه قضائیه حل کند، چرا که قوه قضائیه در آخرین مرحله اجرای قانون قرار دارد و امیدواریم اصلاحات مربوطه در شش ماه پایانی سال انجام و درگیری‌های مسائل اقتصادی حل شود و طرح مالیات بر عایدی سرمایه طرح‌ریزی شود تا افرادی که برای سودجویی در بازار وارد می‌شوند کنترل شوند.

فولادگر نوسانات ارزی را سیلی محکمی دانست که در گوش اقتصاد خورده شد و باعث شد که به فکر مدیریت منابع بیافتیم، بنابراین اصلاح و مدیریت لازمه دو نظام بیمه‌ای و ارزی است تا بهبود روندها در این دو نظام محقق شوند، همچنین مسائل تجاری و مدیریتی از چالش‌هایی هستند که با نظام بندی آن‌ها می‌توان بسیاری از چالش‌ها را حل کرد.

این نماینده مردم اصفهان، مدیریت منابع و مصارف ارزی و بهبود محیط کسب و کار و فناوری با اولویت فناوری اطلاعات از چالش‌های جدی صنعت کشور دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش هم به برجام و مسائل مربوط به آن پرداخت و گفت: برجام منطق و استدلال ایران را ثابت کرد، چرا که توجه به مسائل منطقه، بی توجهی به مسائل داخلی کشور نیست و سیاست‌های ما در این زمینه یک به ده است؛ در مسائل سیاست داخلی کم کاری صورت می‌گیرد و برجام این فایده را داشت که بی منطقی مقامات ایالات متحده را مشهود
نمود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راهبرد مقاومت در بخش‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی و در اقتصاد آثاری دارد که هم اکنون شاهد آن هستم بیان داشت: در مسائل منطقه و ارتباطات خارجی همواره شاهد تاثیرگذاری این راهبرد هستیم.

فولادگر تصریح کرد: باب مذاکره با اروپا بسته نشده و در صورت فعال سازی اینستکس و خط اعتباری و خرید نفت از ایران و تبعیت نکردن از آمریکا، گام‌های بعدی ایران در برجام قابل مذاکره است.

وی افزود: اغلب مشکلات تولید در مسائل اقتصادی است و مشکلات پولی و بانکی از جمله این مشکلات است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴، خاطر نشان کرد: فضای کسب و کار یکی از چالش‌های مهم رونق تولید است.

وی اضافه کرد: در این خصوص، در کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی پایشی تحت عنوان آمار کسب و کار و کمبودهای آن ایجاد شده که هر سه ماه یک‌بار در مجلس و اتاق‌های بازرگانی ارائه می‌شود، طبق این پایش‌ها از ابتدای سال ۹۷ تا ابتدای سال جاری غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها، بی‌ثباتی قوانین و بروکراسی‌های اداری در روند کسب و کار موانع مهمی بوده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مشکلات ساختاری جدی در نظام مالی و بازار سرمایه داریم و نظام جامع مالیاتی، فرار مالیاتی، اخذ عادلانه مالیات و مالیات بر عایدی سرمایه از مشکلات تولید کنندگان در حوزه تولید است. مالیات بر عایدی سرمایه در سکه، ارز، مسکن و زمین باید وجود داشته باشد و بی شک تصویب اخذ چنین مالیاتی به تولید کنندگان کمک می‌کند.

وی با بیان دلایلی که چرا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند، گفت: این دو باشگاه همواره بارهای سنگینی بر دوش کشور از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند. به واسطه همین امر جلساتی با سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد که با بهانه‌های مختلف دولت این دو باشگاه از لیست خصوصی‌سازی خارج شدند و پس از اعتراضات مشخص شد شخصی که خواهان یکی از این باشگاه‌ها بوده است از متهمان اقتصادی است و به دلیل این‌که برداشت‌های نامربوطی انجام نشود دو باشگاه از لیست خصوصی‌سازی خارج شدند و گفته شد این دو باشگاه به دلیل رقم‌های مالی نامعلوم در فرا بورس قرار نگرفته است و فقط برند و نشان تجاری قابل واگذاری است.

فولادگر در زمینه مسائل مربوط به بانک‌ها نیز گفت: بانک‌ها باید در ظرف سه سال اموال مازاد خود را بفروش برسانند و از سرمایه داری و بنگاه داری پرهیز کنند ؛ برخی از بانک‌ها این اقدامات را آغاز کرده‌اند. مطالبات و بدهی‌های دولت از و به بخش خصوصی باید هر چه سریع‌تر پیگیری شود و دولت در این زمینه اجرای خوبی داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت از طریق ارائه اوراق مشارکت بخش زیادی از بدهی‌های خود را پرداخته و این اقدام بسیار شایسته است.

فولادگر با اشاره به اینکه غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و بی ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و دشواری تأمین مالی و بروکراسی اداری و مجوزهای دولتی، چالش‌های اصلی تولید کنندگان در محیط کسب و کار طی سال ۹۷ و سه ماهه نخست سال ۹۸ بوده است، بیان داشت: ماده ۲۲ برنامه ششم توسعه مقرر کرده است که رتبه ایران در شاخص‌های سهولت کسب و کار هرساله باید ارتقا ۱۰ پله‌ای را در بربگیرد.