اگر شهید رجایی الگوی دولت مردان باشد….

فرزانه مستاجران هفته ای که در آن قرار داریم مزین شده است با نام هفته دولت.اگر معنای لغوی کلمه دولت را جست و جو کنیم، دولت در علم سیاست، دستگاهی سیاسی اجباری با حکومتی متمرکز است که انحصار استفادهٔ درست از اجبار و زور درون یک قلمرو جغرافیایی معین را حفظ می‌کند. اما وقتی سال […]

فرزانه مستاجران

هفته ای که در آن قرار داریم مزین شده است با نام هفته دولت.اگر معنای لغوی کلمه دولت را جست و جو کنیم، دولت در علم سیاست، دستگاهی سیاسی اجباری با حکومتی متمرکز است که انحصار استفادهٔ درست از اجبار و زور درون یک قلمرو جغرافیایی معین را حفظ می‌کند. اما وقتی سال ۱۳۵۷ در کنار کلمه دولت در کشور ما دو کلمه جمهوری و اسلامی نیز اضافه شد و دولت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد دیگر نمیتوان به همان معنای ابتدایی لغت دولت بسنده کرد و زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان حکومت ایران است که مطابق قانون اساسی کشور بر پایهٔ جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده‌است. جمهوری اسلامی را می‌توان یک جمهوری دانست که پایه‌های جمهوری را تا جایی که با پایه‌های اسلام ناسازگار نباشد عملی می‌کند واین هم در قوانین کشورمان پیش‌بینی شده‌است.

اما چرا هفته ای که در ان قرار داریم به نام هفته دولت نام گذاری شده است؟ هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ ، انفجاری توسط منافقین در دفتر نخست وزیر وقت صورت گرفت که نتیجه ی این انفجار شهادت دو تن از یاران امام یعنی محمد علی رجایی( رییس جمهور وقت ) و محمد جواد باهنر( نخست وزیر وقت) بود. این دو تن نمونه ای بارز از دولتمردان مردمی بودند که در فرصت محدودی که داشتند توانستند چنان کشور را به خوبی اداره کنند که منافقین نتوانستند این موفقیت ها را تحمل کنند و دست به چنین عمل قبیهی زدند. مردم کشور ایران آنقدر از رجایی راضی بودند که بعدها یکی از کاندیدا ها ریاست جمهوری توانست با آوردن نام ایشان به عنوان الگوی خود، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.به همین دلیل به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می باشد.

دولت شهید رجایی، نخستین دولتی بود که پس از حاکمیت شاهنشاهی بر کشور، عهده‌دار امور شد.دورانی که میتوان از آن به عنوان بحرانی ترین دوره انقلاب نام برد، تغییر حاکمیت کشور، هجوم منافقان از هر سو، دشمنان داخلی و خارجی ، جنگ و…. هزاران بحران دیگری که رجایی به خوبی توانست از پس آنها بربیاید بدون آنکه هیچ ستاد مدیریت بحرانی تشکیل بدهد! این دولت در آن دوره بحرانی، بیش‌ترین حد تلاش و کوشش را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب از خود نشان داد، تا آنجا که جان خویش را سر آن نهاد.شهیدان رجایی و باهنر توانستند عشق و ایمان را به مردم ارزانی کنند و خدمات شایانی به همه مردم به ویژه محرومان ارائه دهند که برکات آن تا کنون نیز ادامه دارد.

متاسفانه برخی از افکار که از زمان انقلاب تا کنون وجود داشته و شاید این روز ها با ضعف هایی که در برخی نقاط کشور دیده می شود پر رنگ تر هم شده این است که حکومت و دین باید از هم جدا باشد و به قولی میگویند دیانت با سیاست نمی تواند یکجا جمع شود. در جواب این افراد، خداوند در قرآن مجید می فرماید: «خداوند مالک حکومت و دولت است و آن را به هر که بخواهد می دهد و از هر که بخواهد می گیرد». واژه ملک در این آیه، همان سلطنت و دولت است . یعنی خداوند هم دوست دارد و امر فرموده حکوت از آن خدا و افراد خدا جو است. امام علی علیه السلام با الهام از این آیه، در نامه‌ای به حاکم آذربایجان می‌نویسد: «مبادا بپنداری حکومتی که به تو سپرده شده، شکاری است که به چنگت افتاده است؛ خیر، امانتی برگردنت گذاشته شده و بالادست تو، از تو حفظ حقوق مردم را می خواهد. تو را نرسد که به استبداد و دل خواه، میان مردم رفتار کنی.». هفته دولت بر همه دولت مردانی که شهیدان رجایی و باهنر الگوی رفتاریشان هستند مبارک باد.