اقتصاد منهای نفت را از سال‌ها قبل در دستور کار خود قرار داده‌ایم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما از سال‌ها قبل اقتصاد منهای نفت را در دستور کار خود قرار دادیم و مکانیزم‌های جایگزین را در قوانین بودجه و قوانین توسعه ۵ ساله پیش‌بینی کردیم تا سال به سال میزان اتکای درآمدهای کشور و بودجه‌های سنواتی به نفت کاهش یابد و سایر منابع درآمدی جایگزین شود.

هادی شوشتری، درباره تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های خریداران نفتی ایران، اظهار کرد: وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که برای یک نوبت دیگر معافیت‌‎های کشورها برای خرید نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد و بر اساس بیانیه‌ای که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده، هدف از این کار به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: به زعم آن‌ها عمده منابع درآمدی کشور جمهوری اسلامی ایران از محل فروش نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی است، بنابراین اگر امکان صدور و فروش نفت را به صفر برسانند، این منبع درآمدی صفر خواهد شد اما جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خاص خود را نیز دارد.

شوشتری بیان کرد: وزیر نفت در مجلس اعلام کرد که این خواب آمریکا تعبیر و این آرزوی او محقق نخواهد شد زیرا ظرفیت‌های آلترناتیو و جایگزین مختلفی وجود دارد که به واسطه آن خواسته آمریکا محقق نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص سایر کشورها نیز وضع اینگونه نیست که عملا از این تصمیم تبعیت کنند، عنوان کرد: به لحاظ موقعیت منطقه‌ای و استقرار جغرافیایی ایران، اساسا ممکن نیست که صدور نفت ایران به صفر برسد، علاوه بر این تمام منابع درآمدی ایران نیز از این محل نیست.

نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و اینکه با ۱۵ کشور مختلف دنیا در منطقه همسایه هستیم، ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد تا بتواند موضوعات خود را تنظیم و مدیریت کند. همان‌طور که مسئولان رسمی ما نیز اعلام کردند، این خواسته و خواب ایالات متحده آمریکا تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: ما از سال‌ها قبل اقتصاد منهای نفت را در دستور کار خود قرار دادیم و مکانیزم‌های جایگزین را در قوانین بودجه و قوانین توسعه ۵ ساله پیش‌بینی کردیم تا سال به سال میزان اتکای درآمدهای کشور و بودجه‌های سنواتی به نفت

کاهش یابد و سایر منابع درآمدی جایگزین شود.

شوشتری با اشاره به اینکه این اقدام ایالات متحده آمریکا اقدام تازه‌ای نیست، تصریح کرد: قبل از این نیز آمریکا اقداماتی انجام داده بود. آخرین مورد این بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از حاکمیت سیاسی کشور و در قانون اساسی مندرج است، علیرغم تمام موازین و استانداردهای بین المللی به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قبل از آن نیز از برجام که یک توافق چندجانبه بین کشورهای مختلف بود، خارج شد، بنابراین این اقدام آمریکا اقدام جدیدی نیست و در ادامه و تداوم برنامه‌های خصمانه‌ای است که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دارد. همان‌طور که آمریکا در تمام برنامه‌های گذشته خود ناموفق بوده، در این برنامه یعنی عدم تمدید معافیت کشورهایی که خریداران نفتی ایران بودند، نیز شکست خواهد خورد.

نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم در ساختار و نظام بین الملل و هم در ساختار منطقه‌ای جایگاه ویژه خود را دارد و یک بازیگر مهم منطقه‌ای در اقتصاد جهانی و سیاست‌های بین الملل است. طبیعتا با تنظیم ارتباطات با کشورهای همسایه و با سایر کشورهای مهم دنیا مانند روسیه، چین، هند و ترکیه، حتما جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی را به سیاست‌های غلط آمریکا خواهد داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: آمریکا مخصوصا در دولت اخیر خود نشان داده که چندان به قواعد و پروتکل‌های بین المللی پایبند نیست و در چند سال اخیر از بسیاری از پیمان‌های بین المللی به صورت یک‌جانبه خارج شده، بنابراین این رویه ایالات متحده آمریکا یک رویه شناخته شده برای کشورهای دنیا است و مساله جدیدی در این مدت نیست.