افتتاح سومین گذرفرهنگی در استان اصفهان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای تحقق عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از تهران، طی دو سال اخیر ۱۳ سفر استانی انجام گرفته و برای بیشتر استان‌های کشور نقشه راه وزارتخانه تا پایان عمر دولت دوازدهم ترسیم شده که طی آن اجرای بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برنامه فرهنگی و هنری دیده شده است. […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای تحقق عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از تهران، طی دو سال اخیر ۱۳ سفر استانی انجام گرفته و برای بیشتر استان‌های کشور نقشه راه وزارتخانه تا پایان عمر دولت دوازدهم ترسیم شده که طی آن اجرای بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برنامه فرهنگی و هنری دیده شده است.

سیدعباس صالحی در مراسم افتتاح گذر فرهنگ و هنر شهر نجف‌آباد که عصر امروز -دوشنبه ۴ شهریور- برگزار شد، اظهار کرد: فضای ۳۰ هزار متر مربعی اختصاص داده شده به این گذر در نجف‌آباد، به صورت کامل با اهداف این وزاتخانه مطابقت دارد و امیدواریم این گذرها را در حداقل۱۰۰ شهر دیگر نیز ایجاد شود.

صالحی از رشد اقتصاد هنر و ایجاد فرصت‌های شغلی برای هنرمندان به عنوان اولین هدف تعریف گذرهای فرهنگی نام برد و اضافه کرد: بهتر دیده شده آثار فرهنگی و هنری در کنار ایجاد هویت و شناسنامه برای شهرها به کمک شاخصه‌های فرهنگی و هنری از دیگر اهداف فرهنگی وزارت ارشاد هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات مهم شهرهای جدید را بی شناسنامه بودن و نداشتن هویت دانست و با تاکید بر نقش گذرهای فرهنگی و هنری در جذب گردشگر ادامه داد: ایجاد شبکه شهرهای خلاق از دیگر برنامه‌های وزارتخانه در دو سال اخیر بوده که طی آن شهرهایی که در یکی از شاخصه‌های هنری دارای مزیت هستند، شناسایی و برای رشد آن شاخصه اقدامات خاص برنامه‌ریزی می‌گردد.

صالحی با اشاره به اختصاص بخش هایی از بودجه معاونت‌های مختلف وزارت به استان‌ها خاطر نشان کرد: در بازه زمانی دو سال اخیر بیش از ۱۶ هزار برنامه فرهنگی و هنری، ۲۰ هزار فعالیت نمایشی، نزدیک به ۱۰ هزار اقدام سینمایی و بالغ بر هفت هزار ویژه برنامه قرآنی در سطح استان‌ها در مسیر تحقق عدالت فرهنگی برگزار شده است؛ هم چنین شمار افراد تحت پوشش و بودجه بیمه هنرمندان دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه نجف‌آباد چشم و چراغ کشور در عرصه‌های مختلف است و از بدو تولد خود شاخصه‌های فرهنگی و مذهبی قابل توجهی را همراه خود داشته است، تصریح کرد: هویت اجتماعی خاص این شهر و تبلور آن در عرصه‌هایی مانند دوران دفاع مقدس، مقطع سازندگی قابل توجه و افتخارات و پتانسیل‌های این شهر برای هر ایرانی مایه غرور و افتخار است.

وزیر ارشاد که قبل از حضور در این برنامه، کتابخانه عمومی جوزدان را افتتاح کرده و بر سر مزار شهدای نجف‌آباد و شهید حججی حضور پیدا کرده بود، پیش از سخنرانی در این نشست از بخش‌های مختلف گذر فرهنگ و هنر نجف‌آباد شامل ۳۲ غرفه نمایشگاهی در نظر گرفته شده در محل اثر تاریخی هفت برج خارون، پارک فرهیختگان به عنوان فضایی جهت اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری و سالن همایش‌های شهروند دیدن کردند