اصفهان بستر گردشگری شبانه را دارد، اما زیرساخت نه!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: در موضوع احیای گردشگری شبانه اصفهان اتفاق نظر وجود دارد، اما این موضوع نیازمند برنامه عملی است و اگر چنین برنامه عملی وجود داشته باشد میراث برای همکاری آمادگی کامل دارد. فریدون الهیاری در خصوص برگزاری رویدادهای گردشگری چگونگی وضعیت این مهم در استان اصفهان، اظهار کرد: در شهرستان‌های مختلف استان حداقل یک رویداد مهم گردشگری رخ می‌دهد و جشنواره‌های مهمی مثل جشنواره انار، انگور، زعفران، گل، سیب و … برگزار می شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:
اصفهان بستر گردشگری شبانه را دارد، اما زیرساخت نه!

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ تاکنون ۷۳ رویداد بزرگ ثبت شده است، افزود: برخی از این رویدادها سالیان درازی بود که برگزار می‌شد، اما برخی دیگر مثل رویداد آفتاب خور و بیابانک برای اولین بار برگزار و ثبت شدند. این رویدادها می‌توانند موجب جذب گردشگر شوند و از این موضوع اطلاع داریم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: جشنواره گلاب‌گیری در قمصر کاشان نمونه خوبی از رویدادهایی است که به رویدادی گردشگری بدل شده و امروز یک نمونه کامل از رویدادی است که به سودرسانی رسیده است.
الهیاری با بیان اینکه باید برای توریست‌ها در شهرهایی که اقامت می‌کنند برنامه داشته باشیم و جاذبه بیشتر ایجاد کنیم، تصریح کرد: موضوع گردشگری شبانه دارای محدودیت‌ها و مشکلاتی است، این مهم نیازمند برنامه‌ریزی مفصلی است که انجام بپذیرد و باید محورهایی اساسی در شهر برای گردشگری شبانه تعریف
شود. وی تاکید کرد: اصفهان بستر لازم برای گردشگری شبانه را دارد، اما زیرساخت‌های لازم را نیز باید داشته باشد. بحث محور پل مارنان تا پل شهرستان یکی از محورهایی است که می‌شود در آن گردشگری شبانه را اجرایی کرد هرچند که نبود آب موجب کاسته شدن از حضور مردم شده، اما می شود با گردشگری شبانه چنین محوری را احیا کرد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان حیات فرهنگی شهر و پویایی شهر را شرط اصلی گردشگری شبانه دانست و گفت: باید سینماها و تئاترهای شبانه برای توریست‌ها فراهم باشد. در ایام مذهبی به خصوص محرم و صفر باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، اما نیازمند عزمی جدی است.
الهیاری با بیان اینکه در مورد احیای گردشگری شبانه در اصفهان بارها در جلسات نقد و بررسی شده است و حتی محورهای آنها نیز بارها مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: در موضوع احیای گردشگری شبانه اصفهان اتفاق نظر وجود دارد، اما این موضوع نیازمند برنامه عملی است و اگر چنین برنامه عملی وجود داشته باشد میراث برای همکاری آمادگی کامل دارد.

اصفهان، غافل از گردشگری شب
در دنیا شهرهایی هستند که به اصطلاح شب‌ها نمی‌خوابند، از نیویورک و پاریس و مادرید تا همین دبی و استانبول در همسایگی کشورمان ایران، گردشگری شب از آن مدل گردشگری‌هایی است که هم موجب درآمدزایی بی اندازه شهرها می‌شود و هم از سوی دیگر امنیت شب‌های شهرها را به دنبال دارد، اما در ایران هیچ شهری تاکنون به معنای واقعی به دنبال شهر ۲۴ ساعته نبوده، شاید تهران مدتی است در این زمینه گام‌هایی برداشته، اما در شهری مثل اصفهان که می‌تواند مستعد گردشگری شبانه باشد کسی تاکنون فکری نکرده و به این موضوع توجهی نشده است.
گویی در اصفهان همه از شب غافل اند به جز ناحیه اندکی در منطقه جلفا اصفهان که شب ها زنده است، هرچند که نمی‌توان به آن محله شبانه اطلاق کرد. مابقی شهر اصفهان در شب تا ۱۲ بامداد که زیر چرخ ماشین‌ها است و از آن ساعت به بعد نیز شهر به سکوتی عمیق فرو می رود. این در حالی است که حداقل می‌توانیم برای گردشگران خارجی پتانسیل‌های شب اصفهان را فعال کنیم و در این زمینه گام‌های کوچکی برداریم، گام‌هایی که ظاهرا قرار نیست در اصفهان برداشته شوند.
مریم هدائیان – رییس جامعه تورگردانان اصفهان معتقد است شب پتانسیل‌ها و جاذبه‌های مهمی برای گردشگران در دل خود دارد و بخش عمده‌ای از جاذبه های گردشگری شهری مثل اصفهان می تواند در شب انجام شود. در نیمه دوم سال یعنی مهر و آبان ماه و همچنین اسفند ماه که فصل حضور گردشگران خارجی در ایران و اصفهان است، درست در زمان هایی قرار دارد که شب های بلندی داریم، اما متاسفانه آن طور که باید از این پتانسیل استفاده نمی کنیم او این موضوع را مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از بناهای مهمی که می تواند شباهنگام نیز جاذب باشند برای مدت زمان کوتاهی باز هستند.