اشتغالی از جنس سلامتی!

ایران کشوری ۴ فصل است که مواهب الهی از هر در برای آن باز شده است. از یک سو چاه های نفت و از یک سوی دیگر مخازن گاز، در یک دریا خاویار و در دریای دیگر مردارید های گرانبها، در یک کوه معدن طلا و در کوه دیگر معدن فیروزه و در تمام این […]

ایران کشوری ۴ فصل است که مواهب الهی از هر در برای آن باز شده است. از یک سو چاه های نفت و از یک سوی دیگر مخازن گاز، در یک دریا خاویار و در دریای دیگر مردارید های گرانبها، در یک کوه معدن طلا و در کوه دیگر معدن فیروزه و در تمام این کوه و جنگل و دریا و کویر پراست از مواهبی به نام گیاه دارویی که ایرانیان هر کدام از این منابع را بخواهند جهانی کنند و از آن استفاده اقتصادی کنند، سرآمد دیگر کشورها می شوند. حال چه شده که تنها نفت را بها میدهند خدا میداند! شاید منفعت آنی نفت و گاز به قدری است که مسئولین را از بقیه مواهب بی نیاز کرده اما ای کاش کسی پیدا می شد و به این مواهب الهی بها میداد تا سفره مردم پایین دست هم رنگی شود و اگر از سفره برخی مسئولین بوی نفت می آید حداقل از سفره فیروزه ای مردم عادی بوی گیاهان دارویی استشمام می شد که به راستی همین یک قلم برای سامان دادن تمام مردم کفایت میکند اگر به درستی بهره برداری شود.

چند وقتی است استارت آپ ها در حوزه اسانس، عطر، طعم دهنده‌های طبیعی و رنگ‌های غذایی در جهان و اندکی در ایران رونق گرفته است .خداوند منبعی بی نظیر از مواهب و منابع خود را در ایران قرار داده است. گیاهان دارویی یکی از این مواهب خدادادی است. بنابراین توانمندسازی شرکت ها در این حوزه فرصتی را مهیا میکند تا با کمک فناوری و دانش اقتصاد را در کشور رونق دهیم. بنابراین با نفوذ علم و فناوری در حوزه های مختلف صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و توجه همزمان به رشد و بالندگی شرکت های فناور کوچک و تولید کنندگان بزرگ کمکی برای حرکت چرخ های این صنعت است. حوزه گیاهان دارویی بسیار  متنوع و گسترده است اما متاسفانه تمام بخش های آن در ایران رونق نیافته و تنها شرکت های فعال در این حوزه به بسته بندی برخی از این محصولات بسنده کرده اند.

این در حالی است که کشورهایی مثل فرانسه، آلمان  و کانادا که هیچ زمینه خاصی در این حوزه ندارند  به سرعت درحال سرمایه­ گذاری روی گیاهان دارویی و حتی موج آفرینی حول آن هستند. گیاهان دارویی یکی از ارزآورترین، اقتصادی ­ترین و اشتغال­زاترین حوزه ­ها در ایران است که باید ازآن به طرق مختلف حمایت شود زیرا خاستگاه بسیاری از گونه ­های مهم گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، زعفران، باریجه، آنغوزه و شیرین بیان، ایران است و بخش عمده ­ای از تولید جهانی این گونه ­ها در ایران انجام می­گیرد و در بقیه نقاط دنیا شرایط آب و هوایی اجازه نمیدهد این محصولات با کیفیت لازم پرورش یابد  اما مشکلاتی چون عدم وجود اندام­ های تکثیری استاندارد، مکانیزه نبودن فرآیند تولید، آلودگی محصولات به بقایای سموم، کیفیت پایین محصولات تولیدی، بالا بودن هزینه تمام شده و … ایران را به مرور از چرخه رقابت در این عرصه دور کرده است.

گرچه این داروها در کشورهای دیگر از استقبال خوبی برخوردار هستند اما عملکرد ضعیف برخی از تجار ایرانی به نوعی مانع توسعه صنعت گیاهان دارویی شده است. متاسفانه علاوه بر این مسئله این گیاهان در داخل نیز حمایت نمی شود وپزشکان داخلی مصرف داروهای گیاهی را تجویز نمی‌کنند، بنابراین بازار مناسب داخلی به وجود نیامده است. سیستم توزیع نامناسب گیاهان دارویی در عطاری‌ها. فقدان زیرساخت‌های مناسب، عدم وجود بانک ژن مختص گیاهان دارویی و ضعف در اطلاع رسانی و فرهنگسازی ‌از دیگر  مشکلات توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است که به شرط بر طرف شدن میتواند اشتغال زایی زیادی در کشور انجام دهد.

فرزانه مستاجران