اتحادی در سطح خلیج همیشه فارس

در سنگ نوشته های داریوش هخامنش  از خلیج فارس با مفهوم «درایه تپه هچا پارسا آیی تی هنی» نام برده شده است یعنی دریایی که از پارس شروع می شود. این سنگ نوشته ها متعلق به سال 515 قبل از میلاد است.

هرچند کاربرد نام خلیج فارس با توجه به پیشینه ی قوی و ماندگارش در تاریخ امری بدیهی به نظر می رسد اما متاسفانه در سالهای اخیر دیده شده که برخی از معاندان با عناوینی غیر از خلیج فارس این خلیج را نام گذاری کرده اند که اعتراض نه تنها ایرانیان بلکه هزاران تاریخ دان ، جغرافی دان و مطلع سیاسی را  در سراسر جهان در پی داشته است. این در حالی است که اهمیت خلیج فارس و موقعیت استراتژیک آن را می توان در اسناد بین المللی که از پیشینه چند هزار ساله این نامگذاری حکایت دارند، جست و جو کرد. نامی که گاه و بیگاه کشورهای عربی غرض ورزانه آن را مورد تحریف قرار داده و اسناد جعلی ارایه می دهند. و از سوی متحدان خود در کشورهایی چون آمریکا حمایت می شوند. آخرین تعرض رسمی به این نام از سوی رکس تیلرسون وزیراسبق  خارجه آمریکابود که در یک سخنرانی تلویزیونی با موضوع خاورمیانه از یک عبارت جعلی برای نام بردن از خلیج فارس استفاده کرد. سخنانی که با واکنش مستقیم از سوی وزارت خارجه ایران روبه رو شد.

وقایع پیرامون نام خلیج فارس به خوبی اهمیت وجود روزی در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی خلیج فارس را نشان میدهد. دهم اردیبهشت در تقویم کشورمان با نام خلیج همیشگی فارس مزین شد تا با برجسته سازی و یادآوری اسناد تاریخی خلیج فارس در این روز  مانع تغییر تاریخ و تمدن و فرهنگ شویم. شاه عباس صفوی  در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود. اما جالب است بدانید این خلیج تنها در اسناد و تاریخ کشور ما به نام خلیج فارس شناخته نمی شده بلکه انگلیسی زبان‌ها نیز این منطقه جغرافیایی خاص را PERSIAN GULF می خوانند که در واقع ترجمه ساده ای از نام “خلیج فارس” است و نقشه‌های بیشماری که از ملوانان و جغرافی دانان انگلیسی قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی باقیمانده است، اسناد غیر قابل انکار این حقیقت تاریخی هستند. که برخی کشورها با نادیده گرفتن تاریخ نوشته های کشور خودشان به این اسم تعرض نموده و در واقع تاریخ نوشته های کشور خودشان را زیر سوال برده اند.

اما اصطلاح شوم خلیج  ع ر ب ی  برای اولین بار از زبان یک انگلیسی زبان برآمده که با دلیل واحی آن را توجیه کرده است . او که در سواحل عرب نشین خلیج فارس مدتی سکونت داشته بیان میکند به دلیل عرب زبان بودن مردم حوالی این خلیج بهتر است نام خلیج فارس را تغییر دهیم. در واقع او تنها نوک دماغ خود را دیده و وسعت دریا را درک نکرده است. اما کشورهای عربی سود جویی ، چون عربستان به این جریان دامن زدند و خواستند ازآن کلاهی برای خود بسازند که البته بقیه نیز آنها را یاری کردند. در سال ۱۳۸۳ اطلس مشهور جفرافیایی به نام نشنان جغرافی نام خلیج فارس را در نقشه های خود به نام خلیج ع ر ب ی تغییر داد اما این تغییر چیزی جز بی اعتباری و بد نامی برای او نداشت زیرا اعتراضات عمومی از سراسر جهان موسسه مذکور مجبور شد علاوه بر تغییر نام  به خلیج فارس از مردم ایران معذرت خواهی هم بکند. اتحادی که در جمع آوری ۱۲۰ هزار امضا و ارسال ایمیل به این موسسه  در سال ۸۳ باعث شد مردم ایران یکبار دیگر قدرت اتحادشان را به جهانیان نشان دهند. این روز یاد آور این اتحاد و دیگر اتحاد های ما ملت غیور به تمام جهان است. ما بارها توانمان را به رخ جهان کشیده ایم و اگر لازم شود باز هم این کار را خواهیم کرد.

فرزانه مستاجران