آسانسورها می‌توانند از فرصت تحریم بالا بروند

  حسین صادقی قوام آبادی عضو اتحادیه سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان صنعت ساختمان از تحریم‌ها در امان نبوده است. این جمله تا پیش از وضع تازه‌ترین تحریم‌ها چندان مورد توجه نبود ولی بعد از ادعاهای تازه کاخ سفید در خصوص تحریم‌های جدید در بخش عمران و ساخت و ساز به دلیل […]

 

حسین صادقی قوام آبادی

عضو اتحادیه سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی استان اصفهان

صنعت ساختمان از تحریم‌ها در امان نبوده است. این جمله تا پیش از وضع تازه‌ترین تحریم‌ها چندان مورد توجه نبود ولی بعد از ادعاهای تازه کاخ سفید در خصوص تحریم‌های جدید در بخش عمران و ساخت و ساز به دلیل «ارتباط» این بخش با «سپاه پاسداران» این صنعت هم وارد دوران تازه ایی شده است.

البته از یاد نبریم که در طول سال‌های اعمال تحریم‌ها حدود ۵۰ درصد از ظرفیت ساختمان کشور را از دست داده‌ایم و میزان صدور پروانه‌های ساخت نیز کاهش پیدا کرده است و به همین ددلیل این مساله را باید با تدبیر، سیاست و کاملاً به صورت علمی حل کرد زیرا مساله رکود تورمی یک اتفاق بزرگ اقتصادی است و تنها به کمک روش‌های نوین و کاربردی امکان گذر از آن وجود دارد.

در واقع از سال ۹۰ تاکنون دو مرحله تحریم را در اقتصاد کشور تجربه کرده‌ایم یا در حال تجربه آن هستیم. دور اول تحریم‌ها که از سال ۹۰ آغاز شد، بر روی صنعت ساختمان کشور اثر گذار بود و در آن سال‌ها شاهد افت شدید صدور پروانه‌های ساخت برای این صنعت درون‌زا بودیم که البته می‌شد با برخی تصمیمات و تسهیل گری ها کمتر در این وادی دچار خسارت به سازنده و مصرف کننده باشیم.

اتفاقاً همین مورد است که می‌تواند تحریم‌های تازه کاخ سفید در صنعت مورد بحث را نردبان یا حتی فراتر از آن، به مثابه آسانسوری دید که صنعت ساختمان را نه از دیوار تحریم‌ها که از دیوار چین هم عبور دهند.

این مدعا شاید در نگاه نخست اغراق آمیز و ژورنالیستی باشد ولی قطعاً اگر در حوزه ساخت و ساز مسکن شرایط تسهیل شود و فضای غبار آلود کسب و کار در حوزه تولید مسکن برای ادامه فعالیت سازندگان فراهم شود، می‌توانیم از شرایط تحریم‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

این موارد در حالی است که متاسفانه نه در تسهیل‌گری و نه در بهبود فضای کسب و کار، گام‌های موثری برای حوزه مسکن برداشته نشده است چون در این زمینه باید یک سیاست‌گذاری و برنامه مشخصی را برای حوزه مسکن داشته باشیم تا شاهد رونق این بخش در کشور باشیم.